یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

پای درس آقا | فاطمه زهرا (س) در اوج قله تصور است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پای درس آقا | فاطمه زهرا (س) در اوج قله تصور است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، رهبری در سخنان خود بر منقبت‌های خاصی از حضرت زهرا اشاره دارند که شاید نشان از آن دارد در عصر کنونی توجه به این شاخصه‌ها از اهمیت مضاعف برخوردار است. در ادامه سخنان حکیمِ انقلاب اسلامی درباره حضرت زهرا را می‌خوانیم.

این زندگی کوتاه هیجده‌ساله یا اندکی بیشترِ این بزرگوار یک چنین ماجرایی دارد که ماجرای مهمی است. آن حضرت تجسم عالی‌ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است، که به این‌ها باید توجه کرد؛ درس فاطمه زهرا بیش‌تر این موارد است. برخی از مفاهیم اسلامی مفاهیم اختصاصی است، مثل مادری، همسری، کدبانویی، تربیت فرزند؛ در همه این‌ها اوج قله تصور، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.

در عرصه تربیت فرزند، در عرصه همکاری با شوهر، در عرصه‌های مشترک و در آن چیزهایی که بین زن و مرد مشترک است، مثل بندگی خدا - وظایف بزرگ مثل بندگی خدا - وضعیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک وضعیت فوق‌العاده اعجاب‌انگیز و مهم است. امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) می‌گوید شب جمعه تا صبح مادرم بیدار بود، عبادت می‌کرد، هر وقت صدای او را شنیدم، دیدم برای دیگران دارد دعا میکند؛ صبح گفتم مادر! برای دیگران دعا کردی، برای خودت دعا نکردی؛ فرمود پسرم! اَلجارَ ثُمَ الدَار؛ این درس است.

در قضیه‌ی [نزول سوره‌] هل‌اَتی [آمده است که] «اِنَما نُطعِمُکُم لِوَجهِ الله»؛ من این را به عنوان یک درس برای امت اسلامی، برای جامعه اسلامی، برای جمهوری اسلامی تلقی می‌کنم که کار با اخلاص انجام بگیرد. حسن بصری که از زهاد ثمانیه معروف است و زاویه هم دارد با اهل‌بیت، می‌گوید که «ما کان فی هذه الامه اعبد من فاطمه کانت تقوم حتی تورم قدماها». معنای این تعبیر «ما کان اعبد من فاطمه» این نیست که شبیه او و به اندازه او تعدادی وجود داشتند؛ نه، در تعبیرات عربی معنایش این است که هیچ کس در امت، مانند او نبود از لحاظ عبادت. این را حسن بصری می‌گوید؛ حسن بصری دوران فاطمه‌ی زهرا را درک نکرده، اما اینکه این طور قاطع این حرف را میزند نشان می‌دهد این جزو مسلمات و متواتراتی بوده است که در آن زمان وجود داشته.

اینکه وظیفه عبادت، بعد وظیفه امر به معروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امت اسلام در آن میدان تعیین بشود و آن حضور طوفانی عجیب فاطمه زهرا با آن خطبه‌های عجیب. نقشه جامع هویت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی‌سبیل‌الله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بنده خدای متعال. و در نهایت، فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه عالی عصمت برسد که این‌ها خصوصیات این بزرگوار است. (1399/11/15)

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پای درس آقا حضرت زهرا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
پای درس آقا | فاطمه زهرا (س) در اوج قله تصور است 2