یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

پرتاب ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح در دستور کار امسال وزارت دفاع

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پرتاب ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح در دستور کار امسال وزارت دفاع

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید احمد حسینی‌مونس سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در گفت‌وگوی تلویزیونی با ویژه برنامه هفته صنعت دفاعی شبکه دوم سیما، با اشاره به دستاوردهای این سازمان، گفت: سازمان صنایع هوافضا به نوعی زاییده انقلاب و دفاع مقدس است و کاملاً بر پایه توان و دانش بومی داخل کشور و همچنین، زحمات دانشمندان گمنام تا به امروز پیشرفت کرده است.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف ماموریتی بالستیک کروز پدافند هوایی دستاوردهای منحصر به‌فردی حاصل شده است که هر کدام از آن‌ها در جای خود جای صحبت بسیاری را دارد به گونه‌ای که تراز قدرت کشور را در زمره چند کشور برتر توانمند در این حوزه قرار داده است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به ماهواره و پرتاب آن، بیان کرد: ما هنگام حرکت از زمین و از ارتفاع 80 تا 100 کیلومتری عبور می‌کنیم جوی وجود ندارد و از حدود ارتفاع 200 کیلومتر مدارات فضایی تعریف می‌شوند، اگر شما یک جسم را به سرعت 7.5 کیلومتر بر ثانیه برسانید آن جسم در مدار قرار می‌گیرد و تحت عنوان ماهواره یا فضاپیما انواع کاربردها را دارد.

وی ادامه داد: امروز زندگی بشر در ابعاد مختلف به فناوری فضایی گره خورده است. شما انواع کاربردهای سنجشی را از تصاویر ماهواره‌ای در حوزه‌های کشاورزی، بلایای طبیعی، هواشناسی و انواع استفاده‌های امنیتی، تجاری و علمی از این تصاویر می‌شود.

حسینی‌مونس با اشاره به کاربرد ماهواره در حوزه‌های مختلف، گفت: در حوزه‌های مخابرات فضاپایه، مباحث مرتبط با ماهواره‌های رادیو - تلویزیونی و یا اخیراً اینترنت فضاپایه، ارتباطات پهن باند و منظومه‌های پرتعدادی که در حال توسعه هستند. در حوزه‌های ناوبری مانند منظومه‌های تعیین موقعیت که به نوعی همه فرآیند ناوبری در حوزه‌های مختلف به آن‌ها وابسته است.

وی افزود: همه این موارد کاربردهای متنوعی هستند که لازمه آن‌ها دستیابی به فضا، ماهواره‌برها و محصولاتی است که در سازمان صنایع هوافضا بر روی آن‌ها کار می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که ما بتوانیم آن ماهواره یا فضاپیما را در مدار قرار دهیم.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه حدود بیش از 90 کشور ماهواره دارند که از این میان کمتر از 60 کشور سازنده ماهواره هستند و سایرین به کشورهای صاحب فناوری سفارش ساخت ماهواره‌های مورد نیاز خود را می‌دهند، تصریح کرد: از این تعداد حدود 10 کشور توان پرتاب ماهواره را دارند و مابقی به کشورهای دارای فناوری پرتاب ماهواره سفارش کار می‌دهند.

وی ادامه داد: کشور ما با توجه به راهبردی که دارد و در حوزه‌های فناوری لازم است روی پای خود بایستد. این حرکت از گذشته در مجموعه وزارت دفاع آغاز شده و از سال 87 با اولین پرتاب ماهواره بومی سفیر کشور ایران توانست به عنوان نهمین کشور به جرگه کشورهای دارای فناوری پرتاب ماهواره بپیوندد.

در حال تکمیل...

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

گروه فضایی وزارت دفاع ماهواره‌برهای ایرانی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
پرتاب ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح در دستور کار امسال وزارت دفاع 2