سه‌شنبه 10 مهر 1403

پرتاب نخستین انسان ایرانی به فضا تا 5 سال آینده + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پرتاب نخستین انسان ایرانی به فضا تا 5 سال آینده + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو - سعید جلیلی: رویداد فضایی سهیل به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در روز دوشنبه و سه سه شنبه (24 اردیبهشت و 25 اردیبهشت) برگزار شد. «سهیل» فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با دستاوردهای فضایی و ظرفیت گسترده این صنعت را فراهم کرد. گزارش روز اول این رویداد را از اینجا بخوانید حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران که از سخنرانان این رویداد...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو - سعید جلیلی: رویداد فضایی سهیل به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در روز دوشنبه و سه سه شنبه (24 اردیبهشت و 25 اردیبهشت) برگزار شد. «سهیل» فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با دستاوردهای فضایی و ظرفیت گسترده این صنعت را فراهم کرد.

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران که از سخنرانان این رویداد بود، به یکی از سوالات اساسی درباره برنامه فضایی ایران پاسخ داد؛ انسان ایرانی کی به فضا می‌رسد؟

سالاریه گفت: برنامه فضایی امسال پرتاب‌های متعددی را پیش‌بینی کرده که ماهواره‌های آن تولیدی از بخش خصوصی و دولتی خواهند بود. پیش بینی می‌شود در سال پیش رو 5 تا 7 پرتاب فضایی خواهیم داشت که ممکن است در هم تجمیع شوند.

وی افزود: زیست فضایی از سال گذشته احیا شد و کپسول زیستی با قابلیت جرمی 500 کیلوگرم پرتاب شد و عملیات انجام داد. سال گذشته قرارداد کپسول زیستی با جرم 1500 کیلوگرم بسته شد که با پرتاب آن امکان پرتاب موجود زنده در قامت انسان هم فراهم می‌شود. البته خود این فرایند به چندین پرتاب برای فراهم کردن شرایط نیاز دارد.

سالاریه گفت: برنامه‌ریزی ما برای حدود پنج سال آینده است تا انسان ایرانی را به فضا برسانیم. در حوزه زیست فضایی باید قابلیت ما بسیار بالا باشد چون حساسیت بالایی دارد تا امکان بازگشت سالم فضانورد به سطح زمین وجود داشته باشد.