چهارشنبه 18 مهر 1403

پرداخت 184 همت یارانه از منابع بانک مرکزی، خزانه و بودجه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پرداخت 184 همت یارانه از منابع بانک مرکزی، خزانه و بودجه

براساس گزارش دیوان محاسبات، مبلغ 184 هزار میلیارد تومان خارج از منابع چهارگانه هدفمندسازی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه‌ها تامین شده که محل تامین آنها تنخواه بانک مرکزی، تنخواه خزانه و بودجه عمومی کشور بوده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور که چندی پیش در خصوص عملکرد شش ماهه منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها منتشر شد، از 759 همت منابع پیش‌بینی شده هدفمندی برای سال 1403، در شش ماهه اول سال جاری مبلغ 212 همت (معادل 55 درصد پیش‌بینی 6 ماهه و 28 درصد پیش‌بینی یک‌ساله) محقق گردیده است و به منظور تامین کسری منابع نسبت به مصارف، مبلغ 184 همت از سایر منابع (خارج از 4 ردیف اصلی عنوان شده در منابع قانون) استفاده شده است.

اما نکته‌ای که در این بین وجود داشت این بود که دقیقاً در گزارش دیوان محاسبات کشور مشخص نشده بود که منظور از عبارت «منابع خارج از 4 ردیف اصلی عنوان شده در منابع قانون» چیست.

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که مبلفغ 184 هزار میلیارد تومان مورد اشاره از کدام منابع تامین شده است، گفت: تا به امروز تنها 53 درصد از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها وصول شده است، اما این مقدار پاسخگوی مصارف اجتناب‌ناپذیری سازمان که در جدول 14 قانون بودجه برای ما تعیین شده نیز، نبوده است. از همین رو، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ناچار شده است به راه‌حل‌های اضطراری روی بیاورد، از جمله استفاده از تنخواه بانک مرکزی، استقراض از خزانه و همچنین استفاده از محل منابع بودجه عمومی (با دریافت مصوبه از سران قوا). به این ترتیب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تلاش کرد تا 47 درصد باقی‌مانده را که به دلیل عدم تأمین منابع از سوی شرکت‌های نفتی به دست نیامده، جبران نماید.

وی افزود: مصارف ما به میزان 87 درصد بوده است، در حالی که تنها 53 درصد از منابع وصول شد؛ لذا برای تأمین 34 درصد اختلاف موجود، که در اولویت موارد اجتناب‌ناپذیر قرار داشته، ناچار به اقدامات فوق بوده‌ایم. موارد اجتناب‌ناپذیر شامل یارانه نقدی، مستمری‌های کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تأمین دارو، و پرداخت مطالبات گندم و سایر مواردی است که در جدول 14 قانون‌گذار برای ما تعیین شده است. با این وجود، به دلیل کمبود منابع مالی، حتی قادر به پرداخت این هزینه‌ها نبوده‌ایم، چه رسد به سایر موارد.

حسینی ادامه داد، مسئله دیگری که وجود دارد این است شرکت‌های نفتی، اعم از شرکت پالایش و پخش، گاز و خود شرکت ملی نفت، منابعی را که بر اساس قانون موظف به تأمین آن هستند، فراهم نمی‌کنند. این امر باعث شده است که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای تأمین موارد اجتناب‌ناپذیر، ناچار به استقراض از خزانه و استفاده از تنخواه بانک مرکزی شود و همچنین از سران قوا مصوبه‌ای بگیرد که اجازه دهد از بودجه عمومی استفاده نماید. در صورتی که شرکت‌های نفتی به‌موقع منابع مورد نیاز را تأمین کنند، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قادر خواهد بود تعهدات قانونی خود را به‌موقع انجام دهد و نیازی به این اقدامات اضطراری نخواهد بود.

لازم به ذکر است، با توجه اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت علاوه استفاده از تنخواه بانک مرکزی و خزانه، برای تامین منابع یارانه‌ها که به ویژه به علت پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید تضمینی گندم افزایش قابل توجهی پیدا کرد، ناچار به دریافت مجوز سران قوا به منظور استفاده از بودجه عمومی شده است.