سه‌شنبه 3 مهر 1403

پرونده‌هایی که فوتبال را زیر و رو می‌کند / سیتی روی نیمکت دادگاه و ترس و لرز در بارسا

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
پرونده‌هایی که فوتبال را زیر و رو می‌کند / سیتی روی نیمکت دادگاه و ترس و لرز در بارسا

شروع روند رسمی رسیدگی به اتهام‌های منچسترسیتی در اسپانیا یک باشگاه را نگران کرده است: بارسلونا.

به گزارش "ورزش سه"، دو باشگاه بزرگ این روزها با شرایطی ترسناک روبرو هستند. منچسترسیتی و بارسلونا با دو پرونده بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. پرونده‌هایی که ممکن است برای دو باشگاه پیامدهایی بسیار تلخ داشته باشد.

البته این روزها نورافکن‌ها روی سیتی زوم شده ولی بارسلونا همچنان نمی‌تواند راحت نفس بکشد. هر دو باشگاه می‌دانند که یوفا روند دادگاه‌ها را به دقت رصد کرده و منتظر صدور حکم قضایی نهایی است. وقتی حکم نهایی دادگاه سیتی در انگلیس و دادگاه مشهور به نگریرا در اسپانیا صادر شود نوبت به مجازات‌های یوفا خواهد رسید. این چیزی است که بارسلونا را می‌ترساند.

هر دو باشگاه سیستم را زیر سوال می‌برند دادگاه منچسترسیتی برای پاسخ به نقض 115 مورد از قوانین فرپلی مالی از هفته پیش در انگلیس آغاز شده است. چندی پیش یک پرونده حقوقی بزرگ علیه یکی دیگر از قدرتهای تاریخی فوتبال اروپا باز شد: پرونده نگریرا علیه بارسلونا. بارسا متهم است به مدت 17 ساله به نفر دوم کمیته داوران اسپانیا مبالغی مشکوک پرداخت کرده است.

دو تا از بزرگترین باشگاه‌های اروپا همچنان اتهام‌ها را رد کرده و سیستم را زیر سوال برده‌اند. البته در هر کشور قوانین خاصی حاکم است که نتیجه دادگاه سیتی و بارسا را مشخص خواهد کرد اما یوفا و فیفا از مهم‌ترین طرف‌های این دو پروند هستند. یوفا معتقد است در صورت مجرم شناخته شدن سیتی و بارسا آنها باید به شدت مجازات شوند. مجازاتی که ممکن است حذف دو تیم از حضور در رقابتهای اروپایی باشد.

یوفا در ژانویه 2020 علیه سیتی حکم داد و باشگاه را به نقض قوانین فرپلی مالی متهم کرد. بر اساس حکم یوفا منچسترسیتی به مدت دو فصل از حضور در اروپا منع شد. اما منچسترسیتی کار را به دادگاه عالی ورزش کشاند و CAS حکم را به پرداخت جزای نقدی تغییر داد.

گفته می‌شود حکم نهایی دادگاه سیتی در اولین هفته‌های 2025 صادر خواهد شد. ولی پرونده بارسلونا احتمالا مدت بیشتری به درازا خواهد کشید. با اینحال مدیران باشگاه می‌دانند که یوفا در صورت محکوم شدن آنها در اسپانیا مجازاتی سخت تعیین خواهد کرد.

دو باشگاه بزرگ اروپایی این روزها روی لبه تیغ راه می‌روند. هر نوع مجازات اروپایی علیه سیتی و بارسلونا می‌تواند فوتبال اروپا را با شرایطی عجیب مواجه کند. غیبت احتمالی این دو از لیگ قهرمانان یا جام باشگاه‌های جهان از جنجالی‌ترین تصمیم‌هایی است که در یک دهه گذشته توسط یوفا و فیفا گرفته شده است.

پرونده‌هایی که فوتبال را زیر و رو می‌کند / سیتی روی نیمکت دادگاه و ترس و لرز در بارسا 2
پرونده‌هایی که فوتبال را زیر و رو می‌کند / سیتی روی نیمکت دادگاه و ترس و لرز در بارسا 3