یک‌شنبه 15 مهر 1403

پرونده کنکور با اعلام سلامت در اجرا بسته شد / دستور رئیس جمهور برای افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پرونده کنکور با اعلام سلامت در اجرا بسته شد / دستور رئیس جمهور برای افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حوزه آموزش و پژوهش و دانش و فناوری در هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و فراوانی روبه‌رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم.

سلامت کنکور 1401 تایید شد

پس از به پایان رسیدن کنکور 1401، برخی شبهات پیرامون برگزاری کنکور مطرح شد. به همین منظور به دستور رییس جمهور هیئت منتخب تحقیق تشکیل شد و در این جلسه پس از بررسی دقیق تمامی گزارشات و مستندات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مذکور صحت برگزاری این آزمون در بخش‌های مختلف شامل طراحی سؤالات، چاپ، قرنطینه، توزیع و دیگر مراحل فرایند اجرایی، هیچ گونه شائبه و کمبودی نداشته و با توجه به اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور و همکاری تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر برگزاری این آزمون، سلامت کنکور سراسری سال 1401 در تمامی رشته‌ها و گروه‌ها مورد تأیید قطعی می‌باشد.

دستور رییس جمهور برای افزایش سرمایه صندق نوآوری و شکوفایی

با توجه به نامگذاری سال جاری به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نخستین جلسه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان با حضور رییس جمهور برگزار شد. رییس جمهور با تاکید براین نکته که سرمایه کنونی صندوق نوآوری، پاسخگوی نیاز‌های فزاینده شرکت دانش‌بنیان نیست و همچنین تعداد این شرکت‌ها به بیش از 6800 شرکت رسیده است، گفت لازم است سرمایه صندوق نوآوری افزایش یابد. لزوم افزایش سرمایه صندق نیز، سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی، علاوه بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان در قانون بودجه کشور نیز به تصویب رسیده است.

طراحی سامانه‌ای به منظور حفاظت از پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در دانشگاه صنعتی شریف

با توجه به اهمیت ایمنی و سلامت ماشین‌های دوار در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، دانشجویان دانشگاه شریف دست یه کار شدند. تیم «تدبیرگران سامانه‌های انرژی» که عضو پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف هستند به همراه یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده هوا و فضای این دانشگاه، موفق به طراحی «سامانه حفاظت از ماشین‌های ادوار» شدند.

سرپرست این تیم: تمامی سیگنال‌های حیاتی دستگاه‌های دوار و همچنین سیگنال‌های مربوط به ارتعاش، جریان و دما بر اساس مشخصات فنی سنسور‌ها به صورت آنلاین پردازش می‌شوند. همچنین این سیستم در صورت بروز مشکل و ایجاد اختلال به طور کاملاً خودکار سیستم اصلی را کاملاً ایمن و خاموش می‌کند، چرا که کوچک‌ترین اختلالی در سیستم‌های نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند یک فاجعه زیست محیطی یا انسانی به بار بیاورد. در حال حاضر این سامانه پایشی، پس از تأیید عملیاتی، در پتروشیمی بندر امام نصب شده است. پژوهشگاه نیرو نیز بر اساس نیاز‌های تجهیزاتی که در نیروگاه‌های کشور دارد، در حال بررسی جهت بومی‌سازی این سیستم در این مرکز دانش‌بنیان است تا پس از تأیید در نیروگاه‌های کشور از این سیستم پایشی و حفاظتی استفاده شود.

دستاوردهایی که با بازیافت باتری‌های قدیمی، هزینه تولید باتری را کاهش می‌دهد

سه پیشرفت فناورانه در بازیافت مواد باتری لیتیوم یونی به دست یک استارتاپ در پرینستونانجام شد. ژیائوفنگ دانگ، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «من به شدت تحت تاثیر تعهد تیم تحقیق و توسعه به اقتصاد بازیافتی قرار گرفتم که در این مسیر آن‌ها موفق به توسعه سه راه حل متحول کننده بازیافت باتری لیتیوم یون شده‌اند. اکنون فقط باید مقیاس را افزایش دهیم.»

فراخوان حمایت از توسعه ایده‌های فناورانه در حوزه فناوری نانو

اولین دوره فراخوان مشترک حمایت از ایده های فناورانه در حوزه فناوری، به میزبانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.

تمامی محققان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، اعضای هیئت علمی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دارای ایده فناورانه می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند. ششمین دوره برنامه نانو استارت‌آپ تحت عنوان «فراخوان حمایت از توسعه ایده‌های فناورانه محققان، پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی در حوزه فناوری نانو» با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی از تاریخ 10 تیرماه 1401 آغاز می‌گردد و تا 10 مردادماه 1401 ادامه دارد. این فراخوان برای اولین‌بار به صورت مشترک توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.

سهمیه هیئت علمی و جایگزین سربازی به دانشجویان نمونه اختصاص یابد

بیست و نهمین «جشنواره دانشجوی نمونه» با حضور رییس جمهور برگزار شد. در این مراسم از 13 تن از برگزیدگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین از برگزیدگان دانشگاه‌های وزارت علوم، اساتید و اعضای هیت علمی تقدیر به عمل آمد و برگزیدگان جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کردند. نماینده دانشجویان در اختتامیه جشنواره دانشجوی نمونه، خواست تا نسبت به تخصیص امتیازات مادی و معنوی به دانشجویان نمونه کشوری بازنگری شود و همچنین جایگزین کردن سربازی اجباری با پروژه جایگزین خدمت، برای دانشجویان مقطع کارشناسی و تسهیل اجرای آن برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری از دیگر تقاضا‌های آنان بود.

 

المپباد علمی دانشجویی نقش به سزایی در رشد کیفیت آموزش عالی دارد

هفتاد و چهارمین نشست شورای برنامه‌ریزی المپیاد علمی - دانشچویی کشور برگزار شد. در این نشست علاوه بر مطرح کردن اهداف المپیاد علمی - دانشجویی و چالش‌های برگزاری المپیاد، درباره انتظارات جامعه علمی از المپیاد دانشجویی و نقش آن در افزایش کیفیت آموزش عالی نیز صحبت شد. در آخر بر راه‌های ترغیب دانشجویان به شرکت در المپیاد و بازنگری آیین‌نامه اجرایی المپیاد با توجه به ظرفیت‌های موجود و تحولات علم و فناوری تاکید شد.

مهلت انتخاب رشته در آزمون دستیاری پزشکی تمدید می‌شود

چهل و نهمین آزمون دستیار پزشکی با 12 هزار و 725 داوطلب در پنجشنبه 22 اردبیهشت ماه 1401 برگزار شد. نتایج اولیه و کارنامه داوطلبان، 31 خرداد در سایت مرکز آزمون شنجش آموزش پزشکی www.sanjeshp.ir منتشر شد با توجه به پایان فرصت انتخاب رشته، مرکز سنجش آموزش پزشکس اعلام کرده است مهلت مجدد اتخاب، ویرایش رشته و محل برای داوطلبان این دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در نظر گرفته شده که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

مصوبه افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی همچنان معطل وزرات بهداشت

پس کشکمش‌ها و تصمیمات ضد و نقیض وزرات بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، بلاخره قرار شد در تاریخ یکشنبه 11 تیر 1401 جلسه‌ای با حضور برخی از اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور و وزیر بهداشت، معاون آموزشی وزیر بهداشت، روسای کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس برگزار شود و تکلیف افزایش ظرفیت دانشجویان مشخص شود.

بازی افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی به وقت اضافه کشید. وزیر بهداشت 40 دقیقه پیش از شروع جلسه، به دلیل تداخل با دیگر جلسات آن را لغو کرد.

پرونده کنکور با اعلام سلامت در اجرا بسته شد / دستور رئیس جمهور برای افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی 2
پرونده کنکور با اعلام سلامت در اجرا بسته شد / دستور رئیس جمهور برای افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی 3
پرونده کنکور با اعلام سلامت در اجرا بسته شد / دستور رئیس جمهور برای افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی 4
پرونده کنکور با اعلام سلامت در اجرا بسته شد / دستور رئیس جمهور برای افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی 5