چهارشنبه 11 مهر 1403

پروژه بعدی چهره جهانی فوتسال ایران / برای تیم ملی، شمسایی و آینده: نوآور باش!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
پروژه بعدی چهره جهانی فوتسال ایران / برای تیم ملی، شمسایی و آینده: نوآور باش!

با نشستن غبار روی شکست دلخراش مقابل بهترین تیم سال، زمان آن فرا رسیده که به آینده نگاه کنیم.

به گزارش ورزش سه، ورزش گاهی اوقات بی‌رحم است. همانند ضربات بر باد رفته و به تیرک اصابت کرده. اما ورزش در حین سادگی، روز به روز پیشرفت می‌کند و علمی به وسعت جهان هستی دارد. یک لحظه غفلت، سال‌ها شما را عقب می‌اندازد و حریفان‌تان جلو خواهند زد و با نگاهی به عقب به شما پوزخند می‌زنند. سال 2016 که ایران سومی جهان را بدست آورد، مراکشی‌ها کجا بودند؟ هیچ جا. حالا آن‌ها کجا هستند؟ طی روزهای گذشته پس از حذف ایران از جام جهانی 2024، به طور بی وقفه از همه جهات شمسایی و مردانش تجزیه و تحلیل شده‌اند و هم‌چنان نکات زیادی برای کارشناسی‌ها وجود دارد. با این حال، خود مسابقه و نتیجه را می توان به سادگی درک کرد: مراکش، آماده‌سازی، استراتژی، فلسفه بهتری نسبت به ایران داشت و بنابراین آن‌ها برنده شدند.

در عوض، ظهور تیم هیچام دگویک و مراکش، قدرتنمایی برزیل، شگفتی قزاقستان و فرانسه، ادامه شکوفایی آرژانتین به عنوان تیم‌های برجسته جام جهانی 2024 نتیجه سبک بازی شجاع، قریحه ستاره‌ها و تاکتیک چشم نواز مربیان و انتخاب متعادل آنها بود و این کمپینی است که کمیته فوتسال باید به دقت به آن نگاه کند تا آینده تیم ملی را با وحید شمسایی که پای ستاره‌های رویاپردازی از جمله سالار آقاپور، بهروز عظیمی، مهدی کریمی، امیرحسین داودی و سجاد یوسف‌خواه را به تیم ملی باز کرد، ترسیم کند.

از همان ابتدا، برزیل داستان و نقطه عطف این مسابقات بود. آنها در برابر حریفانشان پیروزهای مهمی را رقم زده‌اند. اما مگر همه مربیان بزرگ از جمله وادیلو، ستاره های ایرانی را شبیه به برزیلی‌ها یاد نمی‌کند و کشور غنی از استعدادهای بی‌نظیر نیست، پس چرا زمان می‌گذرد و ما در خواب سنگین و برنامه‌ریزی فاجعه‌بار به سر می‌بریم و همیشه برای انتقاد و بالا بردن شلاق در صحنه شکست‌ها خودنمایی می‌کنیم.

در آخرین بازی گروهی جام جهانی، اتهامات زیادی به شمسایی و تیم ملی پیرامون طرح و عملکرد نیمه نخست برابر فرانسه وارد شد. منطقی و عبرت آموز. این اتفاق تمام ویژگی‌ها را زیر سوال برد و باعث شد پیش از مسابقه مراکش آن‌ها زیر فشار قرار بگیرند و تمرکز لازم برای بازی با قهرمان آفریقا ریز ریز شود. این نمایش، فن کادرفنی تیم ملی را زیر سوال برد و باید برای آینده هرگز تکرار نشود. شمسایی همان‌طور که در جوانی شبیه به استحاله تدریجی راز گشودن دروازه‌ها را آموخت، در مربیگری نیز فرصت برای جبران تنها یک شکست را خواهد داشت. یادمان نرود ایران پس از برزیل بیشترین گل زده را و همچنین در کنار غول‌ها تمامی امتیازات لازم گروهی را کسب کرده بود. یادمان نرود ایران، برابر تیم سوم آمریکای جنوبی که بدون شک دوتای نخست آن در فینال علیه همدیگر به میدان می‌روند را با هفت گل له کرد و همان تیم اسپانیای مدعی را به زانو درآورد.

ستاره پرنده سالار آقاپور پسرطلایی فوتسال جهان که دوره قبل توسط ناظم الشریعه در حین ناباوری خط خورد و دو سال برای چنگ زدن به جوایز فردی عقب افتاد و شمسایی او را به پرواز در آورد و عظیمی که سه بار قاب توری حریفان را فرو ریخت و پیش از آوردگاه بزرگ یک ایران به این نتیجه رسیده بودند باید به علت خام و رفتار احساساتی‌اش کنار گذاشته شود. برای این جادوهای قابل توجه، شمسایی سینه سپر کرد و برای بازیکنانش پس از جنجال ال‌کلاسیکو سینه سپر کرد. واقعیت این است، در کنار عیب‌هایی که به تاکتیک شمسایی نیش می‌زند و همچنین به خیلی از مربیان بزرگ وارد خواهد شد، نباید فداکاری او را برای میدان دادن به ستاره‌های جوان را نادیده گرفت و چشم پوشی کرد. شمسایی همان مربی‌ای بود که به نیمی از بازیکنان عصر طلایی گفت نه و مسیر را برای ده‌ها بازیکن جوان و با استعداد باز گذاشت.

وقتی سبک تاکتیکی به نتیجه مطلوب نمی رسد، منصفانه است که سؤالاتی در مورد اینکه آیا باید رویکرد متفاوتی در رویدادهای آینده مطرح شود، به ویژه زمانی که بسیاری از بازیکنان برای باشگاه‌های خود بسیار موثر بوده‌اند و عملکرد چشمگیری در تیم ملی ندارند، قابل تامل است. شمسایی باید همه چیز را زیر ذره‌بین ببرد و موشکافی کند.

این مطالعات موردی منجر به این باور عمومی شده است که برای پیروزی در مسابقات، باید یک رویکرد تدافعی سازمان‌دهی شده‌تر، برنامه ریزی مناسب‌تر، آماده سازی بسیار بهتر را در پیش بگیریم. وحید شمسایی مطمئناً این حقیقت خاص را پذیرفته، به ویژه پس از خروج آنها از جام جهانی 2024 در ازبکستان. آن‌ها شنید سرگرم کننده و هجومی بازی کردند، اما باید درس‌های بزرگی از این ناکامی بگیرند.

فوتسال بین المللی در حال تغییر است. روزهای ساده‌انگاری و راحت طلبی تمام شده. فوتسال هیجان انگیز پیشرفت کرده است. ایران قطعاً بازیکنانی برای پیروزی دارد و موفقیت زمانی رخ می‌دهد که به نیروهای خود فرصتی شکوفایی، جبران و البته درس‌هایی برای آموختن بدهیم. شمسایی با چند تغییر در کادر خود برای پروژه جام جهانی آینده باید آماده شود.

ابوالفضل کریم‌آبادی

پروژه بعدی چهره جهانی فوتسال ایران / برای تیم ملی، شمسایی و آینده: نوآور باش! 2
پروژه بعدی چهره جهانی فوتسال ایران / برای تیم ملی، شمسایی و آینده: نوآور باش! 3
پروژه بعدی چهره جهانی فوتسال ایران / برای تیم ملی، شمسایی و آینده: نوآور باش! 4