شنبه 15 اردیبهشت 1403

پسندیده: نیازمند قانونمند شدن تمام بخش‌های عرصه هنرهای نمایشی هستیم

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
پسندیده: نیازمند قانونمند شدن تمام بخش‌های عرصه هنرهای نمایشی هستیم

یک بازیگر جوان تئاتر گفت: اگر در تئاتر قراردادی نوشته شود چندان سندیتی ندارد، یعنی اگر به فرض مثال یکی از دو طرف به عنوان بازیگر و یا تهیه کننده بدقولی کنند نمی توان زیاد به این قرارداد اعتنا کرد.

محمد پسندیده در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت قرارداد بازیگران جوان تئاتر گفت: به طور کلی در اکثریت مواقع چیزی به نام قرارداد پیش روی بازیگران جوان قرار داده نمی‌شود، اکثریت گروهها کنار یکدیگر کار می‌کنند و به طور کلی بودجه تا حدی کمی است که مبلغی برای دستمزد باقی نمی ماند.

وی در همین رابطه ادامه داد: اگر هم در تئاتر قراردادی نوشته شود چندان سندیتی ندارد، یعنی اگر به فرض مثال یکی از دو طرف به عنوان بازیگر و یا تهیه کننده بدقولی کنند نمی توان زیاد به این قرارداد اعتنا کرد، البته همیشه کفه ترازو به سمت تهیه کننده سنگین تر است و معمولا بازیگر و یا سایر عوامل در این نمونه قراردادها ضرر بیشتری می کنند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

بازیگر نمایش «هولودومور» قرارداد بازیگران تئاتر نامناسب خواند و اضافه کرد: تئاتر به طور کلی در چرخه اقتصادی خود دچار مشکلات فراوانی است، این هنر نه فروش چندانی دارد و نه سرمایه زیادی وارد آن می شود. البته معدود سرمایه گذارانی وارد تئاتر می شوند اما آنها هم تمرکزشان روی بازیگران چهره و سلبریتی ها بوده و به جوانان بهایی نمی دهند.

وی در همین رابطه تاکید کرد: مشخصا تئاتر نیازمند حمایت بخش فرهنگی از نسل جوان است، زیرا در بخش خصوصی این تهیه کننده است که همه چیز را مشخص می کند، اما در بحث کلان این جوانان هستند که آینده این هنر هستند و باید از آنها حمایت کرد.

این بازیگر جوان تئاتر ادامه داد: به طور معمول اگر در تئاتر دستمزدی داده شود در حد یک هدیه اندک است، البته همان هدیه هم توسط کارگردانان خوب پرداخت می شود و در بیشتر مواقع از همان هدیه اندک هم خبری نیست، یعنی بازیگر جوان باید سالها کار کند تا صاحب دستمزد شود.

وی شرایط تولید تئاتر در وضعیت امروز را سخت دانست و اضافه کرد: البته از حق نگذریم هزینه تولید تئاتر نسبت به همین دو سال پیش حداقل دو یا سه برابر شده است، یعنی اگر گروهی بخواهد از طراحی صحنه و نور خوب، یا موسیقی بهره ببرد بباید هزینه های گزافی پرداخت کند و به همین دلیل شاید پولی برای دستمزد عوامل نمی ماند. از سویی هم نمی توان کار نکرد زیرا اگر من به عنوان بازیگر کار نکنم سریعا فراموش می شوم.

این بازیگر جوان تئاتر و سینما اضافه کرد: البته این را هم باید بگویم در شرایط ایده آل هم دستمزد تئاتر بسیار کم است، به فرض مثال برای یک نمایش دو ماه تمرین به صورت حداقلی و یک ماه اجرا در نظر گرفته می شود. حال اگر یک بازیگر دستمزد خوب ده میلیون تومان را هم دریافت کند برای آن سه ماه مبلغ بسیار ناچیزی محسوب می شود.

بازیگر نمایش «کباب» خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اینکه امروز نیازمند قانونمند شدن قراردادهای بازیگران تئاتر و همچنین دستمزد آنان هستیم، باید جدولی وجود داشته باشد که دستمزد بازیگران براساس آن پول بگیرند، جدولی که براساس کیفیت، تجربه، سن و زمان حضور دستمزد را تعیین کند.