یک‌شنبه 8 مهر 1403

پلیس امنیت اقتصادی قزوین به زودی راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پلیس امنیت اقتصادی قزوین به زودی راه‌اندازی می‌شود

قزوین - ایرنا - فرمانده انتظامی قزوین گفت: پلیس امنیت اقتصادی با تخصص و اشرافیت ویژه در مباحث اقتصادی، از تیرماه امسال راه‌اندازی و فعال می‌شود.

سردار مهدی حاجیان روز سه‌شنبه در دومین نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قزوین با اعلام این خبر اظهار داشت: با شروع به کار پلیس امنیت اقتصادی، گمرک‌ها، شرکت‌های تولیدی و واردات و صادرات دارای پلیس خواهند بود و بر همه فرآیندهای اقتصادی و مبادلات نظارت خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با نظارت پلیس در فرآیندهای اقتصادی بروز هرگونه تخلف و قاچاق کالا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و تمامی تراکنش‌های مالی تحت رصد و نظارت قرار می‌گیرند.

سردار حاجیان تاکید کرد: نیروی انتظامی با قاچاق کالا مبارزه می‌کند، اما زیرساخت‌های مبارزه چندانی در اختیار ناجا نیست و برخی از این موضوعات در اختیار گمرک است.

وی اظهار داشت: فقدان وجود یک شبکه نظارتی در توزیع و مصرف کالاها باعث شده که به عنوان نمونه سوپرمارکت‌های استان به قاچاق ساده ترین نوشیدنی‌ها اقدام می‌کنند و به تولیدات داخلی ضربه می‌زنند.

فرمانده انتظامی استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه هنوز انبارها هیچ کدام نظارت نمی‌شوند و سامانه جامعی وجود ندارد که ورود و خروج کالاها نظارت شود.

سردار حاجیان اظهار داشت: در برخی بانک‌های و در قالب اعتبارات اسنادی (LC) اتفاقاتی می‌افتد که اگرچه ارز از کشور خارج می‌شود، اما کالایی به کشور وارد نمی‌شود و این موضوع باید در استان قزوین مورد رصد و پیمایش قرار گیرد.

این مسوول انتظامی اضافه کرد: در خصوص برخی شرکت‌های خصوصی و صوری که به دنبال قاچاق کالا هستند باید نگاه و نظارت استراتژیک لحاظ کرد که بهترین راهکار برای این موضوع ایجاد یک سامانه مرور فرآیندهای اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از کالاها از جمله مواد خوراکی، کالاهای لوازم خانگی، محصولات کشاوریی، خودرو، آرایشی و بهداشتی و دارو همه امروز درگیر قاچاق هستند و بخشی از آنها در همین فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

سردار حاجیان یادآور شد: اگر قاچاق کالا در کشور ادامه دارد و هنوز مقابله با آن به نقطه مطلوبی نرسیده به خاطر این است که تعریف درست و صحیحی از شبکه توزیع کالا در کشور وجود ندارد و اشرافیتی روی انبارها، واردات و صادرات ایجاد نشده است.

*س_برچسب‌ها_س*