دوشنبه 9 مهر 1403

پیروزی حزب راست افراطی «آزادی» در انتخابات پارلمانی اتریش

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پیروزی حزب راست افراطی «آزادی» در انتخابات پارلمانی اتریش

حزب راست افراطی «آزادی» اتریش روز یکشنبه توانست اکثریت آرا را در انتخابات پارلمانی این کشور به دست آورد.

نتایج اولیه انتخابات حاکی است که حزب آزادی 28.9 درصد آرا را از آن خود کرده و پس از آن حزب مردم به رهبری کارل نهامر صدراعظم محافظه‌کار اتریش 26.3 درصد و سوسیال دموکرات‌ها نیز 21 درصد آرا را به دست آوردند.

هربرت کیکل وزیر سابق کشور که از سال 2021 رهبر حزب راست افراطی آزادی را بر عهده دارد به کرسی صدراعظمی اتریش چشم دوخته است اما او برای رسیدن به این مقام باید با احزاب دیگر ائتلاف کند تا بتواند اکثریت پارلمانی را تشکیل دهد. این در حالی است که سایر احزاب اعلام کرده‌اند که تمایلی به ائتلاف با حزب آزادی ندارند.

راست افراطی از نگرانی مردم از تورم بالا، جنگ در اوکراین، بحران پس از همه‌گیری کرونا و اعتراضات علیه موج مهاجران استفاده کرده است تا بتواند جایگاه خود را در پارلمان ارتقا دهد. از این رو، حزب آزادی در برنامه انتخاباتی خود بر مسائلی همچون «بازگرداندن خارجی‌های دعوت‌نشده» و افزایش کنترل بر مرزها و تعلیق حق پناهندگی تاکید کرد. حزب آزادی همچنین از کمک‌های غرب به اوکراین انتقاد کرده و خواستار پایان تحریم‌ها علیه روسیه شده است.

کیکل پس از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی گفت: ما موضع خود را تغییر نخواهیم داد و همواره گفته‌ایم که آمادگی هدایت دولت را داریم. ما شانه به شانه مردم برای انجام تغییرات جلو می‌رویم. نهامر نیز که با کمک سبزها دولتی ائتلافی تشکیل داده بود پس از ناکامی حزب محافظه‌کار مردم در رسیدن به جایگاه نخست پارلمانی، شکست را پذیرفت و آن را اتفاقی «تلخ» خواند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.