سه‌شنبه 29 خرداد 1403

پیشنهاد صلح جدید «پوتین» برای حل بحران اوکراین

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
پیشنهاد صلح جدید «پوتین» برای حل بحران اوکراین

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو امروز یک پیشنهاد صلح واقعی دیگر را برای حل مناقشه در اوکراین ارائه می دهد، اما اگر غرب و کی یف امتناع ورزند، مسئولیت خونریزی‌ها بر عهده آنها خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه امروز جمعه در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با وزیر خارجه و کارکنان وزارت خارجه این کشور افزود: برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه اوکراین، به وضعیت بی طرفی، غیر متعهد بودن به بلوک های قدرت و عاری از سلاح هسته ای بودن کی یف نیاز است.

پوتین ادامه داد: توافقات بنیادین در مورد حل مسالمت آمیز بحران اوکراین باید ثبت شود و طبیعتا پیشنهاد می شود که تحریم ها علیه روسیه لغو شود. یکی از شروط مذاکرات روسیه و اوکراین صدور بیانیه ای از جانب کی یف مبنی بر عدم قصد آن برای پیوستن به ناتو خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورت تحقق همه این شروط، روسیه فورا آتش بس خواهد داد و آمادگی خود را برای مذاکره پس از خروج کی یف از قلمرو مناطق جدید فدراسیون روسیه اعلام خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: تلاش های آمریکا برای حفظ موقعیت امپراتوری خود به هر وسیله ممکن تنها این کشور را به سمت انحطاط می کشاند. بحران اوکراین درگیری بین دو کشور نیست، ریشه درگیری نتیجه سیاست های تهاجمی غرب است. خودخواهی و تکبر کشورهای غربی به وضعیت فعلی منجر شده است؛ جهان به نقطه بی بازگشت نزدیک شده است.

پوتین خاطرنشان کرد: روابط روسیه با تعداد زیادی از کشورهای اروپایی ویران شده است. گزارش ها مبنی بر قصد روسیه برای حمله به اروپا را گمانه زنی است، و این کاملا مزخرف و توجیهی برای مسابقه تسلیحاتی است. خطری از جانب روسیه متوجه اروپا نیست، بلکه از سوی ایالات متحده است.

وی همچنین گفت: پایه های یک نظم جهانی چند قطبی بر اساس واقعیت جدید در حال شکل گیری است. برای روسیه علاقه فزاینده کشورها به فرمت «بریکس» مشهود و مشخص است. روسیه ورود آسان شرکت کنندگان جدید در بریکس را تسهیل خواهد کرد. جهان به سرعت در حال تغییر است و دیگر مانند سابق نخواهد بود - نه در سیاست جهانی و نه در اقتصاد. برقراری اصول چندقطبی در امور بین‌الملل به ما امکان می‌دهد تا پیچیده‌ترین مشکلات را با هم حل و فصل کنیم.