یک‌شنبه 10 تیر 1403

پیش بینی افزایش 20 درصدی تولید برنج برای امسال

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پیش بینی افزایش 20 درصدی تولید برنج برای امسال

قاسم پیشه ور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پتانسیل خودکفایی برنج در استان های شمالی با افزایش عملکرد در واحد سطح، اجرای طرح جامع آب و معرفی ارقام جدید وجود دارد.

او متوسط عملکرد تولید برنج را 3 تا 4 تن در هکتار اعلام کرد و افزود: با همکاری وزارت نیرو مبنی بر اجرای زهکشی کانال های آب، عملکرد تولید در واحد سطح به 5 تا 6 تن در هکتار می رسد که این امر در افزایش تولید و خودکفایی تاثیر بسزایی دارد.

پیشه ور متوسط تولید سالانه برنج را 2.3 تا 2.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سال گذشته 2 میلیون و 500 هزارتن برنج در کشور تولید شد که امسال بدلیل شرایط مساعد اقلیمی و انجام 2 کشت در مزارع پیش بینی می شود که تولید 15 تا 20درصد افزایش یابد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه سالانه 3 میلیون و 200 تا 3 میلیون و 300 هزارتن برنج مورد نیاز کشور است، افزود: با احتساب تولید داخل سالانه حداکثر 700 تا 800 هزارتن کسری نیاز برنج باید از طریق واردات تامین شود‌.

او گفت: بنابر آمار سال 1401 بیش از یک میلیون و 700 هزارتن برنج به بهانه تنظیم بازار داخل وارد شد که این امر به سبب پرداخت یارانه به کشاورزان خارجی آسیب جدی به تولید داخل می زند، درحالیکه با تخصیص 50 درصد رقم واردات به زیرساخت ها امکان خودکفایی در داخل وجود دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی