چهارشنبه 18 مهر 1403

پیش‌بینی برداشت 250 هزار تن گندم در خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیش‌بینی برداشت 250 هزار تن گندم در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی مناسب امسال پیش‌بینی می‌شود 250 هزار تن گندم از کشتزارهای این استان برداشت شود.

مهندس محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال 161 هزار و 347 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی از گندمکاران خریداری شده بود که انتظار می‌رود امسال بیش از 200 هزار تن محصول از آنان خریداری شود.

به گفته مدیر غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی پارسال دولت تمام مطالبات گندم‌کاران این استان را که 2 هزار و 793 میلیارد ریال بود، پرداخت کرد.

کاظمیان افزود: با توجه به افزایش قیمت دو برابری خرید تضمینی گندم، افزایش خرید از کشاورزان در سال جاری نیز پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در این روزها دمای هوای استان حدود 20 درجه سانتیگراد است که این درجه حرارت بسیار مناسب برای رشد کشتزارها و به خصوص گندم و جو است و نیز این دما بهترین شرایط را برای دانه‌بندی خوشه ها فراهم ساخته است.

کاظمیان با بیان اینکه در آغاز کشت پاییزه غلات به علت تاخیر بارش ها نگرانی هایی در خصوص احتمال عقب افتادن رشد گندم وجود داشت، افزود: خوشبختانه بارش ها در اسفندماه پارسال و بهار امسال بسیار مناسب بوده که این عقب ماندگی ها را جبران کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خنک شدن هوا در بهار، شرایط برای رشد کیفی گندم مهیا شده است که اگر در اواسط خرداد نیز که آخرین مرحله آبیاری است بارش باران موثری داشته باشیم وضعیت گندمزارها بسیار مناسب خواهد شد.

کاظمیان افزود: هم اکنون وضعیت 98 هزار هکتار از دیمزارها و 47 هزار هکتار از کشتزارهای آبی گندم در استان بسیار مطلوب است.

وی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان را هزار و 100 تا 300 کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و 500 تا 700 کیلوگرم عنوان کرد.

سال زراعی گذشته 168 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت گندم و جو رفته بود.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه 16 و گندم آبی رتبه 18 را دارد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

*س_برچسب‌ها_س*