جمعه 13 مهر 1403

پیش‌بینی تولید 6 هزار تن کلزا در خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیش‌بینی تولید 6 هزار تن کلزا در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - چهار هزار و 46 هکتار کشتزار خراسان شمالی زیر کشت کلزا رفته که پس از سرمای دیررس بهاره، سه هزار و 745 هکتار آن به بار نشسته و پیش‌بینی می‌شود از این سطح 6 هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

مهندس محمدنقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت دانه روغنی کلزا در مناطق گرمسیر مانه و سملقان این استان از امروز آغاز شده و انتظار می رود کلزاکاران استان پنج هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا را به صورت تضمینی به شرکت غله بفروشند.

وی با بیان اینکه پارسال پرداخت بهای محصول کلزاکاران به موقع بود، افزود: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا 40 هزار و 800 ریال تعیین شده که و پیش بینی می شود کشاورزان استقبال خوبی از فروش تضمینی محصول خود داشته باشند.

پارسال کلزاکاران خراسان شمالی سه هزار و 68 تن دانه روغنی کلزا به ارزش 104 میلیارد ریال به شرکت غله استان فروخته بودند.

کشتزارهای سرمازده کلزای خراسان شمالی که در سرمای دیررس بهار امسال به علت بارش برف و افت ناگهانی دمای هوا خسارت دیده بود، با مساعد شدن شرایط آب و هوایی دوباره قدرت بازتوانی و ترمیم خود را بازیافته و به گل نشست که در این روزها قابل برداشت است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کلزا از محصولاتی است که پس از سرمازدگی نیز قدرت خودترمیمی دارد و با گل‌دهی دوباره می تواند عملکرد خود را تا 75 درصد جبران کند، اما امکان کاهش 25 درصدی محصول وجود دارد چرا که دانه های آن نسبت به قبل از سرما ریزتر خواهد شد.

کاظمیان افزود: پارسال از سطح سه هزار و 600 هکتار مزرعه کلزای استان افزون بر پنج هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شده بود.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

کاظمیان اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

سرمای دیررس بهاره در فروردین ماه امسال افزون بر هشت هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

*س_برچسب‌ها_س*