سه‌شنبه 3 مهر 1403

پیش‌بینی زمستان سرد و راهکارهای جلوگیری از ناترازی گاز

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
پیش‌بینی زمستان سرد و راهکارهای جلوگیری از ناترازی گاز

ناترازی گاز هر ساله نگرانی‌هایی را برای اقشار مختلف ایجاد می‌کند، اکنون 260 میلیون متر مکعب ناترازی گاز وجود دارد که به نظر می‌رسد در زمستان برای جبران این عدد محدودیت‌هایی اعمال شود.

ناترازی گاز هر ساله نگرانی هایی را برای اقشار مختلف ایجاد می کند، اکنون 260 میلیون متر مکعب ناترازی گاز وجود دارد که به نظر می رسد در زمستان برای جبران این عدد محدودیت هایی اعمال شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته بود که سعید توکلی مدیر عامل شرکت ملی گاز از ناترازی 260 میلیون مترمکعبی در روز سخن گفت و توضیح داد اما این بدان معنا نیست که وزارت نفت اقداماتی انجام نداده است، تدابیر خوبی در این حوزه در نظر گرفته شده و امیدواریم زمستان امسال آمادگی کامل داشته باشیم. همان روز هم محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که از الان مشخص است که زمستان با ناترازی گاز روبه‌رو خواهیم شد. بعد از آن هم در تابستان ناترازی برق خواهیم داشت.

در روزهای سرد زمستان بیش از یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب گاز برای تأمین بخش‌های خانگی، تجاری، اداری، صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کشاورزی نیاز داریم داریم که از این رقم در بیشترین میزان، امکان تأمین 850 میلیون مترمکعب گاز را برای مصارف داخلی داریم. که نشان دهنده بیش از 250 میلیون متر مکعب ناترازی است که با با تخصیص فرآورده‌های نفتی به صنایع و نیروگاه‌ها و محدودیت و قطع گاز پتروشیمی‌ها و صنایع سعی بر جبران آن می‌شود می‌شود.

پیش بینی‌های سازمان هواشناسی حاکی از آن است که امسال هم زمستان سختی پیش رو خواهیم داشت که این موضوع اگر اتفاق بیفتد روند مصرف گاز را دو چندان افزایش می‌دهد و در حالت خوشبینانه احتمال آنکه ناترازی گاز ز 300 میلیون متر مکعب هم گذر کند، وجود دارد و مشخص نیست شرکت ملی گاز امسال چه تدابیری را برای تأمین گاز بخش خانگی و سایر بخش‌ها در نظر بگیرد. آیا تنها به تعرفه‌های پلکانی بسنده می‌کند یا باید از شش ماهه ابتدایی سال موضوعات یگری را نیز در نظر می‌گرفت.

یکی از راهکارهای کاهش ناترازی گاز جایگزینی وسایل پر بازده و پرداخت تسهیلات تا چنین امکانی برای خانوارها و صنایعی که از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کنند وجود داشته باشد حتی سال گذشته در دولت سیزدهم طرح جایگزینی بخاری‌های راندمان بالا در نظر گرفته شد؛ چرا که در صورت محدودیت برای پتروشیمی‌ها و صنایع زیان‌های هنگفتی برای کشور و عدم نفع آنها وجود دارد، چرا که ارز اوری کشور ارتباط مستقیمی با صنایع دارد. که در صورت زخیره سازی گاز در شش ماهه ابتدایی سال توسط صنایع این امر می‌توانست راه گشا باشد.

کشف و توسعه میادین جدید و همچنین ایجاد بستری امن برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز می‌تواند مثمر ثمر واقع شود چرا که در این شرایط می‌توان به استفاده از فناوری‌های نو و برداشت بیشتر از پارس جنوبی امیدوار بود.

ناترازی گاز مساله جدیدی نیست و طی سال‌های اخیر بیش از پیش نمود پیدا کرده است به همین دلیل دولت چهاردهم از همین ابتدای کار باید راهکارهایی نظیر ذخیره سازی توسط پتروشیمی‌ها و صنایع که در دولت قبل هم مطرح شد اما آنطور که گفته می‌شود راه پر پیچ و خمی دارد را در نظر بگیرد و تسهیلات ویژه ای به آنها پرداخت کند تا در زمستان‌ها با چنین مشکلی دست و پنجه نرم نکرده و بدون ایجاد مشکل برای پتروشیمی‌ها و صنایع از زمستان گذر کنیم.