سه‌شنبه 12 تیر 1403

پیش بینی مهم در ماه جولای | بیت کوین در انتظار اتفاقی بزرگ است

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش بینی مهم در ماه جولای | بیت کوین در انتظار اتفاقی بزرگ است

در ماه جولای، توجه اصلی بر راه‌اندازی احتمالی ETFهای اسپات اتریوم معطوف است. با این حال، بیت‌کوین و چند دارایی مهم دیگر نیز رویدادهای با اهمیت مشابهی را در پیش خواهند داشت.

این مطلب به بررسی تحولات بزرگ و قابل انتظاری پرداخته است که می‌توانند در ماه جولای بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند. علاوه بر احتمال راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم، دیگر داراییهای مهم، از جمله بیت‌کوین، نیز در این ماه اتفاقات مهمی را تجربه خواهند کرد.

احتمال کاهش قیمت بیت کوین به کف 4 ماهه

قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مطلب 61,150 دلار است و در بالای سطح 60,000 دلاری قرار دارد. با وجود اینکه بسیاری واهمه دارند عدم‌قطعیت در بازار باعث کاهش قیمت به زیر این سطح شود، اما این مسئله اصلی نیست.

بیت کوین در نمودار هفتگی یک الگوی سقف دوقلو تشکیل داده است. این الگوی نزولی کلان نشان می‌دهد که ممکن است بیت کوین در شرف یک روند نزولی باشد. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر خط گردن این الگو را در 61,480 دلار شکسته است.

در صورت شکست سطح 60,000 دلاری، احتمالا بیت کوین در 58,874 دلار حمایت پیدا کند، اما این الگو نشان از یک کاهش قیمت عظیم‌تر دارد. هدف قیمتی این الگو 17% پایین‌تر از خط گردن و در 50,982 دلار، یعنی کف 4 ماهه بیت کوین خواهد بود.

با توجه به ضرب‌المثل «Sell in May and Go Away» احتمال این کاهش قیمت نسبتا بالاست. این ضر‌ب‌المثل یک اصطلاح در بازارهای مالی برای فروختن دارایی‌ها قبل از تابستان و ادامه خرید در پاییز است؛ چرا که تابستان فصل کاهش قیمت‌ها به شمار می‌رود. معمولا بازار سهام در دوره شش ماهه بین ماه می تا اکتبر عملکرد ضعیفی دارد.

این استراتژی بر ورودی ETFهای اسپات بیت کوین نیز تاثیر گذاشته است. همچنین نوسان بازار ارز دیجیتال نیز بر احتمال این کاهش قیمت می‌افزاید.

البته، قیمت بیت کوین می‌تواند از سطح 60,000 دلار یا 58,847 دلار به بالا بازگردد که در چنین حالتی این سناریوی نزولی رد خواهد شد. زمانی بازگشت قیمتی بیت کوین تایید خواهد شد که سطح 62,000 دلاری تبدیل به حمایت شود.

احتمال ایجاد کف تاریخی جدید برای آربیتروم

کاهش قیمت آربیتروم (ARB) دور از انتظار نیست، اما خطر کف تاریخی جدید برای آربیتروم نگران‌کننده است. آربیتروم پس از پالیگان بزرگترین بلاکچین لایه 2 اتریوم است که متاسفانه در هفته‌های اخیر کاهش تقاضای قابل توجهی تجربه کرده که منجر به کاهش قیمت چشمگیر آن نیز شده است. از اوایل مارس تاکنون، قیمت آربیتروم با بیش از 60% کاهش به 0.700 دلار رسیده است. در حال حاضر، آربیتروم یک الگوی سروشانه تشکیل داده که یک الگوی کلاسیک نزولی است.

بر اساس این الگو، هدف قیمتی آربیتروم صفر (0.0) دلار است! با این وجود، این هدف قیمتی دور از ذهن است، چرا که آربیتروم از نظر فاندامنتال، دارایی قدرتمندی به شمار می‌رود. محتمل‌ترین نتیجه رسیدن به یک کف تاریخی خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر قیمت آربیتروم از سطح 0.739 دلار به بالا بازگردد، گاوها تلاش خواهند کرد سطح 0.929 دلار را رو به بالا بشکنند. تلاش موفق آنها می‌تواند قیمت آربیتروم را به بالای 1 دلار برساند که در چنین حالتی، سناریوی نزولی آربیتروم رد خواهد شد.

مرگ NFTها؟

توکن‌های غیرمثلی (NFT) در سال 2022 محبوبیت پیدا کردند، اما عملکرد آنها از آن زمان ناامید کننده بوده است. هر چند که در سه ماهه اول سال میلادی جاری، رشد فعالیت و تقاضا دوباره مشاهده شد، اما برای مدت زیادی ادامه پیدا نکرد.

در سه ماه گذشته، حجم کلی معاملات توکن‌های غیرمثلی با 81% کاهش از 38.8 میلیون دلار به 7.9 میلیون دلار رسید.

دو دلیل اصلی برای این کاهش حجم وجود دارد. دلیل اول این است که عدم وجود نوآوری در این فضا باعث کاهش تقاضا و رسیدن آن به حداقل شده است. دلیل دوم نیز ظهور و ترند شدن گزینه‌های جایگزین سرمایه‌گذاری مانند دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) است.

رشد توکن‌های هوش مصنوعی نیز توجه سرمایه‌گذاران زیادی را جلب کرده است. با توجه به پتانسیل رشد هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال میل بیشتری به این توکن‌ها پیدا کرده‌اند.

در نتیجه، حجم معاملات NFT با شرایط نزولی فعلی بازار و عوامل دیگر می‌تواند بیش از این نیز کاهش پیدا کند.

پیش بینی مهم در ماه جولای | بیت کوین در انتظار اتفاقی بزرگ است 2
پیش بینی مهم در ماه جولای | بیت کوین در انتظار اتفاقی بزرگ است 3
پیش بینی مهم در ماه جولای | بیت کوین در انتظار اتفاقی بزرگ است 4