پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

پیش‌بینی نگران کننده از قیمت اجاره بها / دولت بار خودش را بست!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش‌بینی نگران کننده از قیمت اجاره بها / دولت بار خودش را بست!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، عنوان کرد: معمولاً هر سال، درصدی حدود 25 درصد افزایش در قیمت اجاره‌ها نسبت به سال قبل رخ می‌دهد. این مسئله باعث شده است که مجلس به دولت اجازه دهد تا براساس موضوعات مرتبط با تورم، تصمیماتی را اتخاذ کند و مقدار افزایش را اعلام کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد احتمال افزایش قیمت مسکن، توضیح داد: تغییرات قیمتی در بازار مسکن به طور معمول اتفاق می‌افتد و این امر می‌تواند بر توان مالی و زندگی روزمره مردم تأثیر بگذارد. با این حال، با اجرای یک سیاست مسکن مناسب که به طور جدی به نیازها و مشکلات این حوزه پرداخته و راهکارهای موثری ارائه کند، می‌توان بهبود قابل توجهی در شرایط فعلی به دست آورد.

گودرزی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله 25 درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جا است که الان با سامانه خودنویس که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین ماه

در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8 درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9 درصد قرار گرفت.

تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8 درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است. در این مقطع، اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.

این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد».

اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9 درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قرار دادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند.