چهارشنبه 13 تیر 1403

چرا مشارکت در انتخابات مهم است / عباس عبدی تشریح کرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
چرا مشارکت در انتخابات مهم است / عباس عبدی تشریح کرد

اقتصادنیوز: عباس عبدی در یادداشتی به توضیح مساله مشارکت در انتخاب پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز عباس عبدی در یادداشتی د رکانال شخصی اش نوشت: از ابتدای ورودم به انتخابات مسأله اصلی انتخابات را مشارکت انتخاباتی می‌دانستم، البته این مشارکت انتخاباتی مبتنی بر دو فرض اساسی بود که هر کس می‌توانست آنها را رد و نقض کند، و اگر این دو فرض را قبول نمی‌داشت می‌توانست مشارکت را نفی و رد نماید، ولی به صورت پذیرش این دو پیش‌فرض نمی‌توان مشارکت را نفی کرد. در این یادداشت به توضیح کامل این استدلال می‌پردازم.

فرض اول من این بود که بتوان انتخاب معنادار انجام داد. هم به لحاظ فرد نامزد و هم به لحاظ اجرای انتخابات. اگر این دو شرط وجود نداشته باشد، مشارکت موضوعاً منتفی است. شرط اول یعنی اینکه میان نامزدها کسی باشد که از نظر من یا ما حداقل‌های لازم را برای رقم زدن تغییر و تحول دارا باشد. این شرط نه فقط به ویژگی‌های نامزد مربوط می‌شود، بلکه باید تحلیلی از همراهی نسبی اراده قدرت نیز ضمیمه آن باشد. به این معنا که قدرت مستقر نیز این روند را پذیرفته باشد.

خبر مرتبط مقصر کاهش مشارکت در انتخابات 1403 نسبت به 1400 کیست؟

اقتصادنیوز: انتخابات سه سال پیش، 6 نامزد در طول مناظره‌های انتخاباتی حضور داشتند؛ ابراهیم رییسی، محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و عبدالناصر همتی، شش نامزدی بودند که سال 1400 در مناظره‌ها حضور داشتند.

شرط دوم یعنی اینکه به طور نسبی اجرای انتخابات به گونه‌ای باشد که در صورت شرکت مردم خللی به نتایج آن وارد نشود. اگر کسی این دو شرط را محقق شده نداند، طبیعی است که از مشارکت انتخاباتی پرهیز کند. به همان عللی که امثال بنده در سه انتخابات گذشته شرکت نکردیم. ولی اگر این دو شرط را برحسب شواهد یا تحلیل و به طور نسبی محقق شده می‌داند، دیگر ابهام و ایرادی در باره مشارکت نخواهد گرفت. چرا؟

به این علت که مشارکت برای او زدن رنگ خودش بر آینده کشور و حکومت و دولت است و نه هیچ چیز دیگر. با این مقدمه من در روز انتخابات و هنگامی که احساس می‌شد، مشارکت انتخاباتی به اندازه مطلوب نرسیده است، این توییت را زدم که: «برای ما مهمتر از آرای آقای پزشکیان میزان مشارکت است. از ساعت 12 تا 4 بطور طبیعی روند رای دادن کند شده بود ولی اکنون بصورت تصاعدی در آمده و انتظار می‌رود در ساعات آینده نیز با شدت بیشتری افزایش یابد.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
چرا مشارکت در انتخابات مهم است / عباس عبدی تشریح کرد 2