دوشنبه 28 خرداد 1403

چرا پتروشیمی‌ها بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند؟/ گروکشی قبض گاز به بهانه ارز آوری

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
چرا پتروشیمی‌ها بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند؟/ گروکشی قبض گاز به بهانه ارز آوری

الله وردی دهقانی عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درباره علت عدم پرداخت بدهی قبوض گاز پتروشیمی‌ها گفت: پتروشیمی‌ها در کشور ما از سوی دولت گاز و خوراک یارانه‌ای دریافت می‌کنند، قیمتی که آن‌ها این گاز را دریافت می‌کنند حتی قیمت تمام شده آن هم محسوب نمی‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: دلیل این حمایت این است که...

الله وردی دهقانی عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درباره علت عدم پرداخت بدهی قبوض گاز پتروشیمی‌ها گفت: پتروشیمی‌ها در کشور ما از سوی دولت گاز و خوراک یارانه‌ای دریافت می‌کنند، قیمتی که آن‌ها این گاز را دریافت می‌کنند حتی قیمت تمام شده آن هم محسوب نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: دلیل این حمایت این است که پتروشیمی‌های ما بتوانند در بازار‌های جهانی محصولی با توان رقابت عرضه کنند. حاشیه سود بالایی برای پتروشیمی‌ها با این گاز یارانه‌ای باقی می‌ماند.

دهقانی ادامه داد: دولت باید به این مسئله ورود کند و پتروشیمی‌ها را مجبور به پرداخت بدهی قبوض گاز خود کند. این پرداختی‌ها در محلی دیگر هزینه می‌شود و اینکه پتروشیمی‌ها هزینه گاز مصرفی خود را نپردازند منجر به بروز کسری بودجه برای دولت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: دولت باید تا بدهی قبوض گاز پتروشیمی‌ها را دریافت نکرده خوراک به آن‌ها تحویل ندهد. درست است که پتروشیمی‌ها تولید کننده هستند، اما به روز در حال فروختن محصولاتشان هستند و باید هزینه خوراک خود را بپردازند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: یارانه خوراک پتروشیمی‌ها جز کالا‌های ضروری هم نیست که مجبور به پرداخت آن باشیم و می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. پتروشیمی‌ها باید اعلام کنند که چرا این بدهی را نمی‌پرازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: پتروشیمی‌ها محصولات خود را به قیمت روز و متناسب با بازار‌های جهانی به فروش می‌رسانند، ولی حاضر به پرداخت قبوض یارانه‌ای گاز خود نیستند.