جمعه 20 مهر 1403

چشمه نور قزوین به مرحله عملیاتی جدید وارد شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چشمه نور قزوین به مرحله عملیاتی جدید وارد شد

محمدجواد لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین پشتیبان و حامی اجرای طرح شتابگر ملی یا چشمه نور است و با همین حمایت امروز مگاپروژه شتابگر ملی وارد فاز عملیاتی جدیدی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ محمدجواد لاریجانی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: احداث رصدخانه ملی و شتابگر ملی (چشمه نور) 2 طرح بزرگ و راهبردی کشور محسوب می‌شوند که موجبات جهش علمی در حوزه دانش و فناوری را پدید می‌آورند.

وی با بیان اینکه شتابگر ملی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های دانش‌پایه در کل جهان محسوب می‌شود، گفت: این طرح بزرگ‌مقیاس‌تر از طرح رصدخانه ملی به حساب می‌آید و خوشبختانه در سفر آقای رئیسی رئیس‌جمهور به استان قزوین شاهد بودیم که بودجه سالانه این ابرطرح دانش‌بنیان به شکل مطلوبی افزایش پیدا کرد و البته باز هم نیاز به اعتبارات بیشتری برای اجرای آن داریم. لاریجانی با اشاره به حجم بزرگ زیرساخت‌های طرح چشمه نور اضافه کرد: مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین پشتیبان و حامی اجرای طرح شتابگر ملی یا چشمه نور است و با همین حمایت امروز مگاپروژه شتابگر ملی وارد فاز عملیاتی جدیدی شده است. رئیس پژوهشگاه دانش‌ها‌ی بنیادی همچنین به ابعاد و شاخصه‌های طرح رصدخانه ملی هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بین کشورهای اسلامی جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که صاحب رصدخانه ملی شده و خوشحال هستیم که این رصدخانه بعد از حدود 2 دهه راه‌اندازی شد که می‌تواند موجب جهش بزرگی در حوزه نجوم و اخترشناسی و علوم وابسته به این حوزه شود. لاریجانی ادامه داد: بدون شک احداث رصدخانه ملی یک پیشرفت بزرگ برای کشور در حوزه دانش و فناوری محسوب می‌شود که جا دارد ائمه جمعه به این طرح در خطبه‌های خود بپردازند. انتهای پیام /