شنبه 31 شهریور 1403

چند دهه دوری از جام برای تیمهای تاریخی دنیا / انگلیس تنها نیست: حسرت بزرگ مثل ایران و کره!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
چند دهه دوری از جام برای تیمهای تاریخی دنیا / انگلیس تنها نیست: حسرت بزرگ مثل ایران و کره!

تیم ملی انگلیس 58 سال است به جام نرسیده است. در آسیا هم تیمهای ملی ایران و کره جنوبی شرایطی مشابه سه‌شیرها در اروپا دارند.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی انگلیس نزدیک به 6 دهه است که نتوانسته در هیچ تورنمنتی به قهرمانی رسیده و جام به دست بیاورد. این برای کشوری که خود را صاحب و خالق فوتبال می‌داند بسیار دشوار است.

آخرین باری که انگلیسی‌ها جام قهرمانی به دست آوردند به سال 1966 برمی‌گردد. جام جهانی‌ای که از قضا در انگلیس برگزار شد و فوتبال در واقع به خانه برنگشت بلکه در خانه ماند. قهرمانی انگلیس که آلمان‌ها بعد از گذشت شش دهه آن را همچنان تحت تاثیر تصمیم‌های داوری می‌دانند.

حالا بعد از گذشت 58 سال انگلیس بیش از هر زمان دیگری به پایان این عقده تاریخی نزدیک است. شاگردان گرت ساوت‌گیت امشب در فینال یورو 2024 به مصاف اسپانیا می‌روند. ما انگلیسی‌ها وقتی به یاد سه سال پیش می‌افتند می‌دانند که نباید پیشاپیش خیلی امیدوار بشوند. در فینال یورو 2021 انگلیس در یک قدمی جام بود ولی در ضربات پنالتی مقابل ایتالیا زانو زد تا فوتبال به خانه برنگردد.

ولی انگلیس تنها تیم ملی مهم و تاریخی دنیای فوتبال نیست که سالها و دهه‌ها است دستش از جام کوتاه مانده است. در قاره آسیا هم دو تیم ملی تاریخی فوتبال این قاره شرایطی مشابه انگلیس دارند: ایران و کره جنوبی.

تیم ملی ایران نسبت به انگلیس وضعیت بهتری دارد و 48 ساله است که نتوانسته در تورنمنتی بزرگ به جام قهرمانی برسد. در جدیدترین دوره از جام ملتهای آسیا امیدهای زیادی به تیم امیر قلعه‌نوعی می‌رفت ولی شکست در مقابل قطر باعث شد ایران نتواند به حسرت تاریخی‌اش پایان بدهد.

اما برای دیگر تیم بزرگ قاره آسیا شرایط از ایران و انگلیس بدتر است. کره جنوبی 64 سال است که نتوانسته به قهرمانی برسد و این در حالی است که آنها بارها و بارها در جامهای جهانی حاضر بوده و نمایش‌های گاه بسیار خوب داشته‌اند. کره امسال هم با ستاره‌های بزرگش مثل سون هیونگ مین می‌خواست به بیش از شش دهه ناکامی در آسیا پایان دهد ولی در نهایت به این هدف نرسید.

چند دهه دوری از جام برای تیمهای تاریخی دنیا / انگلیس تنها نیست: حسرت بزرگ مثل ایران و کره! 2
چند دهه دوری از جام برای تیمهای تاریخی دنیا / انگلیس تنها نیست: حسرت بزرگ مثل ایران و کره! 3