یک‌شنبه 8 مهر 1403

چین به فناوری موقعیت سنجی لاشه راکت‌ها دست یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین به فناوری موقعیت سنجی لاشه راکت‌ها دست یافت

پکن - ایرنا - چین به فناوری دست یافته است که به این کشور کمک می‌کند تا موقعیت و وضعیت فرود لاشه راکت‌های پرتاب شده را شناسایی کند.

به گزارش تارنمای یی سی چین، این فناوری مانند چتربازهایی عمل می‌کند که در زمان پرتاب راکت از آن‌ها جدا می‌شود و سپس داده‌های مربوط به موقعیت فرود لاشه‌های راکت‌ها را به زمین مخابره می‌کند.

آکادمی فناوری فضایی چین گزارش کرده است چنین دستاورد بسیار مهمی باعث ایمن‌تر شدن برنامه‌های فضایی و پرتاب راکت‌ها و فضاپیماها می‌شود.

چین روز نهم مارس امسال راکت لانگ مارچ 3 بی‌خود را برای پرتاب ماهواره موقعیت سنجی بایدو مورد آزمایش قرار داد و این راکت را با تجهیزات کنترل کننده و چتربازهای الکترونیکی مجهز کرد.

وقتی که ماهواره پرتاب شد تجهیزات کنترلی و چتربازهای الکترونیکی مکان فرود لاشه‌های راکت را به مرکز کنترل «شی چانگ» در استان سی چوان در جنوب غرب چین مخابره کردند این آکادمی می‌گوید این یک پیشرفت بسیار مهم برای سنجش موقعیت فرود لاشه‌های راکت‌ها است.

تا قبل از این، ساعت‌ها طول می‌کشید تا مسئولان لاشه این راکت‌ها را پیدا کنند اما این بار ظرف 25 دقیقه با استفاده از داده‌های مخابره شده چتربازهای الکترونیکی آن‌ها را پیدا کردند.

چین در سال‌های اخیر سالانه 30 پرتاب به فضا انجام داده است لاشه راکت‌های پرتاب شده خطری برای ساکنان منطقه و سایت‌های پرتاب ماهواره است به همین دلیل در این مواقع همه منطقه باید خالی از سکنه شود.

*س_برچسب‌ها_س*