جمعه 10 فروردین 1403

چین به یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان تبدیل شده است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
چین به یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان تبدیل شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان تایوان و چین روزنامه «چاینادیلی» در تحلیلی به افزایش توانمندی‌های تسلیحاتی و نظامی چین در یک دهه گذشته اشاره کرد و نوشت در بزرگداشت نودوپنجمین سالگرد بنیانگذاری «ارتش آزادیبخش خلق» چین، چاینادیلی مجموعه‌ای از در مورد تفکر «شی جین پینگ» در مورد تقویت ارتش و بیان ایده‌های اصلی آن از زوایای مختلف منتشر می‌کند.

در مقدمه این گزارش آمده است که در جریان رزمایش‌های اخیر ارتش آزادیبخش خلق چین، انواع گوناگونی از سخت‌افزار‌های پیشرفته همچون موشک بالستیک فراصوت «دی اف -17» و هواپیمای سوخت‌گیری هوایی «وای وای -20» مستقر کرد.

طبق این گزارش، سخت‌افزار جدید تا حد زیادی این سخت افزار جدید به طور گسترده‌ای توان رزمی ارتش آزادیبخش خلق چین را افزایش داده و آن را به یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش، ناظران گفتند که دهه گذشته زمان بی‌سابقه‌ای بوده است که در آن ارتش چین مقدار زیادی تسلیحات و تجهیزات با فناوری پیشرفته سفارش داده است، زیرا این کشور هدف اصلی خود را تحقق نوسازی دفاع ملی و نیرو‌های مسلح تا سال 2035 تعیین کرده است.

«شی جیپینگ» رئیس‌جمهور چین اهمیت زیادی به توسعه سخت‌افزار و فناوری نیرو‌های مسلح چین می‌دهد و تأکید دارد که تجهیزات و تسلیحات پیشرفته برای نوسازی نظامی بسیار مهم است. شی همواره از ارتش آزادیبخش خلق چین درخواست می‌کند به طور کامل از علوم و فناوری مدرن برای تقویت توانمندی رزمی این کشور استفاده کنند.

رئیس‌جمهور چین که چند سال پیش در کنفرانس مهم نظامی در پکن سخنرانی می‌کرد به گروهی از فرماندهان ارشد گفت که در کنار تحول فناوری نظامی، عامل سخت‌افزار وقتی بحث به پیروزی در جنگ مدرن می‌شود، «بسیار مهم می‌شود».

وی در این خصوص گفت: «اگر شکاف‌های چند نسلی بین تسلیحات ما و تسلیحات آن‌ها (دشمن) وجود داشته باشد، شکست دشمن دشوار است».

طبق این گزارش، در حالیکه شی با برنامه‌ریز‌های توسعه سخت‌افزار نظامی و مدیران اجرایی پیمانکاران دفاعی دولتی در دسامبر 2014 دیدار کرد، رئیس‌جمهور چین گفته است که تسلیحات پیشرفته نماد کلیدی از ارتش قدرتمند است و یک محور ضروری از امنیت و جوانسازی ملی است. همیشه هدف حزب حاکم چین، ایجاد و راه‌اندازی ارتش مجهز بوده است.

بنا بر گفته رئیس‌جمهور چین، کارگران بخش دفاعی و کارکنان بخش تجهیزات در نیرو‌های مسلح باید باید تفکر حزب در تقویت ارتش و راهبرد‌های دفاعی این کشور در عصر جدید را حفظ کنند و اجرای وظایفی که برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی شده را تسریع بخشند و یک سامانه مدیریت مدرن تجهیزات ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، اولین هواپیمای جنگی رادارگریز چین، J-20 توسط شرکت صنعت هوانوردی چین طراحی و تولید شد و به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین جنگنده‌ها ساخته شده در دوران مدرن شناخته می‌شود. تحلیلگران نظامی می‌گویند که این هواپیما، نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین را قادر می‌سازد تا با دیگر جت‌های جنگنده ارتباط داشت باشد و قابلیت‌های عملیاتی خود را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش بدهد.

بر اساس این گزارش، جنگنده وای 20 با حداکثر وزن برخاست حدود 200 تن می‌تواند محموله و پرسنل را در مسافت‌های طولانی در هر نوع آب و هوایی حمل کند، و توانایی طرح‌ریزی قدرت استراتژیک نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق را تقویت کند.

برای نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین، 10 سال گذشته به مفهوم مدرنیزه شدن چشمگیر بوده است. اوج آن در ماه ژوئن با رونمایی از چیزی بوده است که انتظار می‌رود به بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر جهان تبدیل شود.

ناو هواپیمابر «سی ان اس فوجیان» در حال حاضر در مرحله نهایی ساخت در در کشتی سازی «جیانگنان» متعلق به شرکت کشتی سازی دولتی چین در شانگ‌های است و زمانیکه کامل شود، می‌تواند بیش از 80 هزار تن آب منتقل کند و این ناو از یک سامانه پرتاب الکترومغناطیس استفاده خواهد کرد.

این گزراش در پایان نوشت، «شائو دان» محقق آکادمی علوم نظامی ارتش آزادیبخش خلق چین گفته است که پکن هموارهبه سیاست دفاعی که ماهیت دفاعی دارد، تکیه دارد و مهم است که ارتش چین تجهیزات و تسلیحات جهانی داشته باشد تا بتواند با دشمنان چین در جهان مقابله کند و اطمینان حاصل کند که هیچ کشوری به این کشور گردنکشی نمی‌کند.