سه‌شنبه 17 مهر 1403

کارخانه قند شیروان خرید چغندر از کشاورزان استان را آغاز کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارخانه قند شیروان خرید چغندر از کشاورزان استان را آغاز کرد

بجنورد - ایرنا - همزمان با آغاز برداشت محصول چغندر قند در خراسان شمالی، کارخانه قند شیروان، به عنوان تنها واحد تبدیلی این محصول در استان، در چند روز اخیر کار خرید محصول از کشاورزان منطقه را آغاز کرده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سطح قرارداد کشت امسال چغندرکاران استان با کارخانه قند هزار و 988 هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار 45 تن محصول برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 930 هکتار از کشتزارهای این شهرستان زیر کشت چغندر قند رفته که برای کشت 730 هکتار آن با کارخانه قند قرارداد بسته شده و انتظار می رود از سطح کل کشتزارها حدود 42 هزار تن و از مزارع طرف قرارداد در شیروان 27 هزار تن محصول برداشت شود.

مهران حیاتی افزود: قیمت هر کیلوگرم چغندر قند با عیار 16 درصد امسال 6 هزار و 520 ریال تعیین شده که دولت به عنوان تشویق به ازای هر تن محصول تحویلی 2 کیلوگرم قند و 20 کیلوگرم تفاله به کشاورزان می دهد.

پارسال هزار و 700 هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندر قند رفته و حدود 85 هزار تن محصول از این سطح برداشت شده بود.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه 9 و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن 2.13 درصد کشتزارهای چغندر کشور در تولید 1.51 درصد این محصول سهم دارد.

پارسال در مجموع 171 هزار تن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که 90 هزار تن متعلق به کشاورزان خراسان شمالی بود.

کارخانه قند شیروان سالانه 400 هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از 20 درصد آن از داخل استان تامین می شود.

34 درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

کارخانه قند شیروان در 10 کیلومتری غرب شیروان واقع است و 650 نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*