جمعه 31 فروردین 1403

کاروانسرای «لات» فروخته نمی‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کاروانسرای «لات» فروخته نمی‌شود

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، فروش کاروانسرای لات را تکذیب کرد.

احسان دهقانی امروز چهارشنبه 26 مردادماه 1401 با اعلام این خبر گفت: سرمایه‌گذار پیشین کاروانسرای لات بنا به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری را نداشته، به همین دلیل سرمایه‌گذاری و ادامه این فرآیند به شخص دیگری واگذار شده است.

او با تکذیب هرگونه خبر مبنی بر فروش این کاروانسرا گفت: تنها اتفاقی که درباره این میراث تاریخی انجام شده تغییر سرمایه‌گذار آن بوده و هیچ اتفاق دیگری نیفتاده است.

این مسئول با اشاره به این که بنای تاریخی کاروانسرای لات از طریق مزایده عمومی از طرف این موسسه طی قراردادی در سال 94 به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده بود، گفت: با گذشت بیش از 6 سال از تاریخ قرارداد، سرمایه‌گذار اعلام کرد به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری ندارد و فرد دیگری را برای تعهد به قرارداد به این موسسه معرفی کردند.

کاروانسرای شاه عباسی (لات) در فاصله 30 کیلومتری جنوب رشت به شماره 1566و در سال 1356به ثبت فهرست ملی رسید؛ «لات» به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و، چون این کاروانسرا در زمین هموار کنار سفیدرود ساخته شده، به آن اراضی لات می‌گفتند.

کاروانسرای شاه‌عباسی گیلان، بنایی صفوی است که در جنگ جهانی اول، به‌عنوان پادگان نظامی برای روس‌ها استفاده می‌شده است و در سال 1246 هجری قمری به‌دستور منوچهرخان معتمدالدوله یا منوچهرخان گرجی، شروع شد. او یکی از سیاست‌مداران و سپهسالاران ایران در زمان حکومت قاجاریان و اهل گرجستان بود. بعد از این که جنگ به پایان رسید، مردم محله از این کاروانسرا برای تعزیه‌خوانی و عزاداری استفاده می‌کردند.

لات در لغت به‌معنای زمین صاف کنار رودخانه است. به‌علت اینکه این بنا در کنار سفیدرود قرار دارد، به این اسم شهرت یافته است. کاروانسرای لات در روستای سراوان واقع شده و در تاریخ 3 بهمن 1356 با شماره ثبت 1566 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون کاربری پذیرایی - رفاهی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری