جمعه 20 مهر 1403

کارکرد زهکش تالاب الله‌آباد آبیک باید کارشناسی شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارکرد زهکش تالاب الله‌آباد آبیک باید کارشناسی شود

قزوین - ایرنا - رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: کارکردهای منفی و مثبت زهکش تالاب الله‌آباد واقع در شهرستان آبیک نیازمند کار کارشناسی و بررسی علمی است.

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه دستگاه قضایی آماده است تا برای مسدود کردن دایمی زهکش این تالاب احکام اجرایی صادر کند اما لازم است که با هماهنگی و کار کارشناسی بیشتر به یک نقطه نظر مشترک برسیم.

وی اضافه کرد: خشکسالی‌های استان قزوین در هفت تا هشت سال گذشته باعث شد تا مسوولان با احداث زهکش به آبیاری دشت اقدام کنند اما از سال گذشته تاکنون افزایش بارندگی‌ها باعث شده تا آب‌های ارزشمندی به واسطه همین زهکش از تالاب خارج شود.

حجت‌الاسلام قدرتی، تالاب الله‌آباد را ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: این تالاب فرصت ارزشمندی را پیش روی استان قرار داده تا اگر به شکل دایمی احیا شود، گردشگران ایرانی را به سمت خود جذب کند.

به گفته این مسؤول قضایی، اصلاح راه دسترسی به تالاب الله‌آباد یکی از مهمترین مواردی است که باید در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گیرد تا شرایط رفت و آمد گردشگران به این نقطه از استان که دارای جاذبه طبیعی قابل توجهی نیز است، تسهیل شود.

حجت‌الاسلام قدرتی به دامداری شتر در دشت الله‌آباد اشاره و تصریح کرد: مسوولان قزوین می‌توانند با یک برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت، زمان و محدوده چرای این نوع دام را در سطح منطقه معین کنند.

رییس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه هرجای طبیعت که بدون برنامه‌ریزی و آینده نگری مورد دستکاری بشر قرار گرفته، آثار و خرابی‌های متعددی به همراه داشته تا جایی که امروز شاهد خشکسالی‌های فراوان و متعددی در نقاط مختلف کشور و استان هستیم.

دشت الله آباد با وسعت 65 هزار کیلومتر در 10 کیلومتری از جنوب شهرستان آبیک قرار گرفته است که 35 هزار کیلومتر آن در استان قزوین و 30 هزار کیلومتر آن در حوزه استان البرز قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*