شنبه 14 مهر 1403

کارگران معدن طبس کیف خودنجات 50 میلیونی داشتند؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
کارگران معدن طبس کیف خودنجات 50 میلیونی داشتند؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درباره آخرین جزئیات بررسی حادثه طبس در این کمیسیون مطالبی را عنوان کرد.

زهرا سعیدی درباره جلسات برگزار شده درباره حادثه معدن طبس در مجلس گفت: دو جلسه رسمی کمیسیون صنایع به بحث معدن طبس و کارگران این معدن تعلق پیدا کرد. یک جلسه وزیر و متولیان وزرات صنعت آمدند، روز دوشنبه هم مرتطبین وزارت کار و از شستا آمدند. زیرا به نوعی در صحبت‌های کارفرما اعلام شده بود، به دلیل آن‌که ما طلب‌های زیادی داشتیم و این طلب‌ها را نمی‌دهند، در تامین تجهیزات مشکل داشتیم مثلا می‌گفتند پول فروش را نمی‌دادند آن وقت چه طور انتظار دارند ما بتوانیم هزینه ایمنی را بدهیم؟ همه این موارد باید رفع شود و ما ببینیم مشکل از کجاست؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه دوم هم شستا، ذوب آهن، صدر تامین، معدن و متولیان این حوزه آمدند و همه حرف‌ها را ما در کمیسیون شنیدیم و قرار است این هفته گزارش کاملی را در خصوص وضعیت پیش آمده، این که چه کسانی قصور و سهل انگاری داشتند و یا چه کم کاری‌هایی صورت گرفته است، ارائه شود. ما تمام تلاش‌مان را بر این می‌گذاریم که حقوق کارگران حفظ شود.

وی با بیان این که به همه ثابت شده است کارگر کوتاهی نداشته است، عنوان کرد: این معدن استاندارهای لازم مانند آریژ مرکزی نداشته است. باید بررسی شود «کیف خودنجاتی» که کارگران داشته‌اند چگونه بوده است؟ گفته می‌شود هر کارگری «کیف خودنجاتی» همراه‌اش داشته که 50 میلیون قیمت دارد، همه ابعاد باید بررسی شود که کیف خودنجات ایراد داشته است؟ کارگر آموزش ندیده است؟ چه ایراداتی بوده است؟ آیا آموزش لازم به این افراد داده شده بود؟ تمام ابعاد قرار شد بررسی شود.

سعیدی ادامه داد: قرار شد تا گزارش رسمی کمیسیون ما صحبت فردی نداشته باشیم اما من به عنوان عضو کمیسیون صنایع باتوجه به صحبت‌هایی که در کمیسیون شد و باتوجه به دفاعیاتی که در کمیسیون صورت گرفت، این قضیه را به ضرس قاطع می‌گویم که نمایندگان حامی کارگران بودند. حتی اگر بگویند کارگران کیف خودنجات داشتند، کارفرما باید به کارگر آموزش استفاده از آن را بدهد. برای همین می‌گویم کارگر مقصر نیست، چراکه حرف‌شان این است که کیف خودنجات 50 میلیونی به کارگر داده‌ایم؛ پس هنگامی که کارگر به موقع استفاده نکرده است، یا آژیر به موقع صدا نداده و یا کارگر طریقه استفاده از آن را را بلد نبوده است.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود وزیر کار پیشنهاد تعطیلی 3 ماهه معادن پرخطر با پرداخت حقوق از سمت تأمین اجتماعی را مطرح کرده، گفت: اطلاعی در این مورد نداریم، ولی اگر بنا است آن کسی که پول خروجی معدن را نمی‌دهد بگوید بی‌کیفیت است، سوال اینجاست که اگر بی‌کیفیت است چرا خریداری کرده‌اند. یا اینکه چرا شما زودتر اعلام نکرده اند که این محصول ذغال سنگ بی‌کیفیت است و من برای همین پولش را نداده‌ام؟ اگر بی‌کیفیت بود، شما نمی‌خریدید تا بدانند که باید معدن را تعطیل کنند. مسئله این است که اگر با عدد و رقم بگویم ظرف 3 ماه باید این اتفاقات بیفتد و پول معادن پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: باید ابعاد مختلف دیده شود، باید صحبت‌های کارفرما شنیده شود وقتی می‌گوید چندین ماه کسی پول مرا نداده است که این پول هم مرتبط با امنیت کارگر است، مهم است که شنیده شود. شستا خودش هم تولید می‌کند؛ هم می‌خرد هم خودش الان باید جواب دهد. من می‌گویم همه ما سوار یک ماشین هستیم همه هم هُل می‌دهیم رضایت هم حاصل نمی‌شود زیرا هر کسی به نفع خودش هُل می‌دهد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.