چهارشنبه 11 مهر 1403

کاهش تخلفات در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
کاهش تخلفات در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس

کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: شفافیت در معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس فراهم شده صرفه جویی در هزینه ها در این سامانه به بیش از 2 هزار میلیارد تومان می رسد.

موسوی کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه در حال حاضر با وجود آنکه در فصل پاییز هستیم اما همچنان روند ثبت معاملات مسکن به صورت 24 ساعته در حال انجام است گفت: متقاضیان مسکن در بخش اجاره و همچنین در بخش خرید وفروش مسکن از این سامانه استفاده می کنند.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس با هدف کاهش سوداگری در بازار مسکن ایجاد شده خوشبختانه تاکنون طبق آمارها موفقیت آمیز بوده است‌.

کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه سامانه خودنویس در تنظیم قرارداد، شفافیت در تمام مفاد و بندها و نیز ایجاد امنیت در معاملات ملکی نقش موثری بر بازار مسکن دارد گفت: سامانه خودنویس علاوه بر شفافیت در قرارداد به مهار افسار گسیخته و غیر منطقی قیمت اجاره بها کمک می کند.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل سامانه خودنویس برای دریافت کد رهگیری رایگان است گفت: این سامانه به دلیل پیروی از قوانین حقوقی موجر و مستاجر، به میزان قابل توجهی از دعاوی حقوقی و اختلافات بین طرفین می کاهد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در سامانه خودنویس نقش موثری رونق در معاملات ملکی دارد گفت: سامانه خودنویس بر اساس ماده 18 از قانون جهش تولید مسکن و به هدف نظارت بر بازار املاک و مستغلات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تعیین شده است. بنابراین براساس این سامانه می توان با ثبت معاملات اجاره، بدون مراجعه حضوری به مشاور املاک، کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت می شود.

موسوی به مزایای این سامانه خودنویس اشاره کرد و گفت: انجام در این سامانه امکان ثبت رسمی معاملات اجاره مسکن به صورت آنلاین و غیر حضوری وجود دارد. ثبت قرارداد در سامانه خودنویس موجب صرفه جویی در وقت و هزینه های هر دو طرف قرارداد می گردد.

کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: این سامانه مجهز به فن آوری هوش مصنوعی است و به همین دلیل تنظیم قرارداد اجاره ملک به صورت خودکار انجام می شود. در قراردادهای تنظیم شده توسط سامانه خودنویس املاک، تمام مفاد قانون موجر و مستاجر رعایت شده است.

او با بیان اینکه دولت چهاردهم باید تداوم و تکمیل این سامانه را برای کنترل بازار مسکن در طی امسال در دستور کار خود قرار دهد تا بازار اجاره مسکن در سال آینده با ثبات همراه شود گفت: دولت می تواند با تکمیل این سامانه به صورت کامل بساط دلالان و سوداگران را جمع کند.

وی ادامه: تاکنون صرفه جویی هزینه ها در این سامانه به بیش از 1700 میلیارد تومان رسیده و به طور قطع تا 2هزار میلیارد تومان هم تا چند هفته آینده هم می رسد.

او گفت: شفافیت در ثبت تمامی معاملات مسکن از جمله مهم مزایای این سامانه به شمار می رود.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.