سه‌شنبه 17 مهر 1403

کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد

گرایش به تک فرزندی هر روز در کشور بیشتر می‌شود؛ ارمغان تقلید کورکورانه از مدرنیته، عاقبت با کاهش رشد جمعیت دامن کشورمان را گرفته و تا چندسال دیگر با کشوری پیر و انسان‌هایی روبرو خواهیم بود که از کودکی، تنهایی را به دوش کشیده‌اند که هر دو اتفاق تبعات جبران‌ناپذیری برای ایران خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، جمعیت یکی از مولفه های اقتدار هر کشور است. داشتن نیروی جوان در هر موقعیت و وضعیتی می تواند در موفقیت و آینده هر کشور نقش بسزایی داشته باشد. علاوه براین، نقش نیروی جوان در توسعه اقتصاد و جلوگیری از کاهش یا بحران جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

سالها پیش شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" بر همه جای در و دیوار شهرها خودنمایی می کرد. در همه تبلیغات و برنامه ها محوریت با فرزند کمتر صورت می گرفت تا رفته رفته این شعار در بین بسیاری از خانواده ها جایگاه خاصی گرفت.

این سیاست و شعار به طور مستمر چند دهه گسترده شد تا جایی که کاهش فرزند آوری سبب شده تا زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت طی سال های اخیر به صدا درآید و تلنگری باشد برای متولیان و دولت تا بلکه برای این مشکل برنامه ای اجرا کنند.

در اردیبهشت ماه سال 93 رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در راستای نقش مهم جمعیت در کشور و دارا بودن جمیعت جوان و پویا، در 14 بند سیاست های کلی جمعیت را به روسای سه قوا ابلاغ کردند که در این سیاست ها رفع موانع ازدواج، افزایش فرزند آوری، کمک برای هزینه های باروری مد نظر قرار گرفته بود.

 بالا رفتن سن ازدواج، عاملی در کاهش نرخ جمعیت

برای جلوگیری از کاهش جمعیت باید جوانان تشویق به ازدواج شوند، ازدواج یکی از سنت هایی است که در دین مبین اسلام به آن سفارش بسیار زیادی شده است، متاسفانه طی سال های اخیر سن ازدواج در بین دختران و پسران افزایش پیدا کرده و همین عاملی در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور شده است.

تجمل گرایی، داشتن توقعات زیاد، مهریه ها و هزینه های سنگین عروسی سبب شده تا جوانان برای ازدواج با مشکلات زیادی همراه شوند به طوری که برای آغاز یک زندگی توقع داشتن همه امکانات زندگی به اضافه داشتن یک منزل و یک ماشین را ضروری می دانند و در کنار این موارد برگزاری یک مراسم عروسی که زبانزد باشد را الزامی می دانند.

همین توقعات سبب شده تا جوانانی برای پا نهادن در راه ازدواج دچار مشکل شوند و سبب شود تا سن ازدواج بالا رود، وقتی دختر و پسر در سن بالا ازدواج می کنند ترجیح می دهند که تنها یک فرزند در زندگی آنها باشد تا بتوانند همه نیازهای آن را به بهترین شکل برآورده کنند.

میانگین سن ازدواج در پسران بیش از 28 سال و دختران به 26 سال افزایش پیدا کرده و زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت را به صدا درآورده است.

مشکلات اقتصادی سدی برای ازدواج جوانان

در حالی که در گذشته خبری از این همه تجمل گرایی نبود، جوانان زندگی مشترک خود را آغاز می کردند و با حداقل امکانات زندگی و یک جشن عروسی بسیار ساده راهی خانه بخت می شدند.

اما امروزه برگزاری یک جشن عروسی در تالاری لوکس و مجلل، جهیزیه کامل و بدون نقص، مهریه بالا از مهمترین خواسته های جوانان شده و با توجه به مشکلات اقتصادی و هزینه های سنگین بسیار از جوانان توان تحمل این هزینه را ندارند.

جوانان زیادی از بیکاری رنج می کنند، نبود شغل مناسب سبب شده تا جوانان بهترین دوران عمر خود را برای پیدا کردن کار صرف کنند، بعد سالها باید پس انداز کنند تا بتوانند یک مسکن را اجاره کنند و یک مراسم عروسی برگزار کنند.

تشویق جوانان برای ازدواج آسان

رعنا روزبهانی؛ جامعه شناس در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: جوانان را باید برای ازدواج آسان بدون تجمل گرایی تشویق کرد، در واقع باید فرهنگ سازی لازم در این راستا صورت گیرد تا جوانان به راحتی زندگی مشترک را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: در کنار مشکلات اقتصادی اما جوانان زیادی هم زندگی را آسان گرفته و بدون تجمل، با یک مراسم عروسی ساده بدون مهریه های بالا زندگی مشترک را آغاز کرده اند.

این جامعه شناس افزود: خوشبختی در داشتن مهریه بالا، مراسم عروسی آنچنانی یا داشتن همه امکانات در زندگی نیست بلکه خوشبختی در آرامش زوجین است که برای زندگی خود برنامه ریزی می کنند.

تک فرزندی، آفتی در بین خانواده ها

روزبهانی با اشاره به گسترش تک فرزندی در بین خانواده ها، گفت: وقتی سن ازدواج بالا می رود، جوانان چندان رغبتی برای فرزندآوری ندارند، ترجیح می دهد یک فرزند داشته باشند تا بتوانند همه نیازهای مادی و معنوی این کودک را تامین کنند.

این جامعه شناس عنوان کرد: متاسفانه برخی از خانواده ها داشتن یک فرزند را افتخار می دانند در حالی که رواج این تک فرزندی نه تنها کاهش جمعیت را در یک کشور رقم می زند بلکه کودکان تک فرزند تجربه لازم را برای ارتباط گرفتن با سایر هم سن و سالان خود ندارند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت باید خانواده ها بیش از دو فرزند را داشته باشند و این در حالیست که در دهه های گذشته جوانان بیش از دو فرزند را در زندگی می پسندیدند اما امروزه جوانان داشتن یک فرزند را در زندگی ترجیح می دهند.

آماری تکان دهنده از کاهش فرزند آوری طی سال های اخیر

طبق آمارها در سال 97 نسبت به سال 96 تعداد 120 هزار نوزاد و در سال 98 نسبت به سال 97 تعداد 170 هزار بچه کمتر در کشور متولد شده اند، یعنی طی 2 سال اخیر موالید 300 هزار نوزاد کاهش یافته است.

طبق آخرین سرشماری میزان رشد جمعیت 1.24 درصد بوده و اگر این رقم همچنان ادامه داشته باشد می تواند زنگ خطر جدی برای کاهش نرخ رشد جمعیت باشد و ضروری است تا برنامه ریزی لازم برای فرزند آوری صورت گیرد.

یکی از مولفه های اقتدار و امنیت هر کشور، جمعیت است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در راستای توجه به افزایش جمعیت گفت: در سال 93 رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی جمعیت را به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع مصلحت نظام ابلاغ کردند و اهمیت آن را می توان از درون این سیاست ها فهمید.

وی اضافه کرد: این مسئله برای ما یک مسئله حیاتی است چرا که امنیت و اقتدار و پیشرفت کشور در گرو افزایش جمیعت است که در این راستا رهبری تاکید دارند تمام برنامه ریزی های جامع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید متناسب با این سیاست ها اتخاذ شود.

گودرزی تصریح کرد: در سال 68 نرخ باروری 6.7 بوده که این رقم در سال 71 به 4 درصد رسیده که ضروری بود تا کنترل جمعیت در آن زمان متوقف شود اما در این میان نباید از مسئله نفوذ چشم پوشی کرد.

وی بیان کرد: طبق آمارهای ارائه شده از سوی کارشناسان اگر روند جمیعت این گونه ادامه یابد، در 30 سال آینده پیرترین کشور خواهیم بود که همه دستگاه ها خصوصا مجلس یازدهم برای این موضوع باید ورود پیدا کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای کنترل جمیعت تمام ظرفیت به کارگیری شد اما برای افزایش جمعیت با گذشت 6 سال، تغییر محسوسی نداشتیم که نشان می دهد دستگاه ها به وظیفه خود عمل نکردند در حالی که تسهیل در امر ازدواج، کاهش سن ازدواج، برنامه ریزی برای تقویت سبک زندگی ایرانی، تخصیص بودجه برای مبارزه با ناباروری باید در دستور کار قرار گیرد.

بیش از 28 هزار نوزاد سال گذشته در لرستان متولد شده اند

هوشنگ امانی پور مدیر کل ثبت احوال لرستان اظهار داشت: در سال گذشته 28 هزار و 305 نوزاد در لرستان متولد شده اند که از این تعداد 14 هزار و 870 نفر پسر و 13 هزار و 435 نفر دختر بوده‌اند.

وی اضافه کرد: به ازای هر 111 پسر، 100 دختر متولد شد و در هر شبانه‌روز به طور متوسط 78 نوزاد به دنیا آمده است.

امانی پور با اشاره به این که در هر شبانه روز 38 ازدواج در استان ثبت شده گفت: سال گذشته 13712 مورد ازدواج صورت گرفته که میانگین سن ازدواج 25 و 26 سال بوده است.

این در حالیست که تعداد متولیدن سال 97 در استان لرستان 32372 نوزاد بوده است که نسبت میزان تولد سال 98 در مقایسه با سال 97 کاهش یافته است.

همچنین آماز ازدواج در سال گذشته 13712 مورد ثبت شده در حالی که سال 97 تعداد 15829 ازدواج در استان لرستان ثبت شده است.

به هر ترتیب ضروری است تا از همه ظرفیت های کشور برای تشویق جوانان در امر ازدواج و همچنین فرزند آوری استفاده شود.

انتهای پیام /

کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد 2
کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد 3
کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد 4
کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد 5
کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد 6
کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن / گرایش به تک فرزندی جامعه را پیر کرد 7