جمعه 8 تیر 1403

کاهش پوشش پلاک موتورسواران پایتخت در سه ماهه اول 1403

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کاهش پوشش پلاک موتورسواران پایتخت در سه ماهه اول 1403

سرهنگ فیروز کشیر روز شنبه با اشاره به برخورد با تخلفات موتورسیکلت در پایتخت در قالب طرح 10 افزود: در سه ماه پایانی سال گذشته کل اعمال قانون بیش از 441 هزار فقره، اعمال قانون در پوشش پلاک بیش از 99 هزار فقره، توقیف و انتقال با کفی بیش از 14 هزار دستگاه، توقیف ساعتی بیش از 25 هزار دستگاه و توقیف پوشش پلاک بیش از پنج هزار دستگاه بود.

وی در ادامه این آمار را با سه ماه ابتدایی سال 1403 مقایسه کرد و گفت: در سه ماه ابتدایی 1403 و به نسبت سه ماه پایانی سال گذشته کل اعمال قانون بیش از 521 هزار فقره که 16 درصد افزایش، اعمال قانون در پوشش پلاک بیش از 83 هزار فقره و 16 درصد کاهش، توقیف و انتقال با کفی بیش از 2 هزار دستگاه که به نسبت سه ماه گذشته 84 درصد کاهش، توقیف ساعتی بیش از 29 هزار دستگاه که 15 درصد افزایش و توقف بخاطر پوشش پلاک بیش از 195 دستگاه با 96 درصد کاهش داشتیم.

معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات موتورسیکلت سواران در خط ویژه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: سه ماه ابتدایی امسال در تخلف رفع اثر پوشش پلاک بیش از 43 هزار دستگاه موتورسیکلت توقیف شدند که به نسبت سه ماه پایانی سال 1402، 33 درصد کاهش داشتیم.

وی با بیان اینکه در آشکارسازی 29 درصد کاهش داشتیم، ادامه داد: متاسفانه تردد موتورسیکلت در خطوط ویژه آمار بالاست و به نسبت سه ماه پایانی سال گذشته 20 درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: پلیس پایتخت طرح موتوریار که همان آموزش قانون به موتورسواران است را از مدت‌ها قبل شروع کرده که همچنان این آموزش در محل توقف برای راکبان موتورسیکلت صورت می‌گیرد.

سرهنگ کشیر با بیان اینکه بیش از 70 درصد متوفیان موتورسوار در تصادفات به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، فوت کردند، گفت: در ماده 164 آیین نامه راهنمایی و رانندگی عنوان شده که رانندگان و سرنشینان هر نوع دستگاه موتورسیکلت و دوچرخه موتوردار باید به کلاه ایمنی استاندارد مجهز باشند و در طول حرکت از آن استفاده نمایند و این صراحت در آیین نامه پلیس را مکلف به برخورد با فرد خاطی می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از کلاه ایمنی به عنوان حافظ جان موتورسوار است و به همین منظور نباید برای استفاده از موارد ایمنی دنبال تخفیف باشند.

به گفته معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ، حمل بار نامتعارف یکی از عوامل واژگونی موتور سیکلت می‌شود که بر اساس ماده 168 آیین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت در این خصوص اعلام می کند که موتورسواران و دوچرخه‌سواران حق ندارند هنگام رانندگی بار نامتعارف حمل کنند.

وی ادامه داد: موتورسیکلت یک وسیله نقلیه غیر ایمن است و باری که با وانت باید حمل شود برخی با موتور حمل می‌کنند که به هیچ عنوان استاندارد نیست و جان راکب را به خطر می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی