یک‌شنبه 15 مهر 1403

کاهش گفتمان در خانواده عامل افزایش طلاق های عاطفی است / فضای مجازی منهای سواد رسانه یعنی فاجعه!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کاهش گفتمان در خانواده عامل افزایش طلاق های عاطفی است / فضای مجازی منهای سواد رسانه یعنی فاجعه!

زهره میرکاظمی گفت: سن ازدواج در شهرهای بزرگ از جمله کرج بسیار بالا رفته است و بیشتر دختران جوان زندگی تجردی را در پیش گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهره میرکاظمی، مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: اگر سواد رسانه در بین اعضای خانواده نهادینه نشود، فضای مجازی خسارت غیر قابل جبرانی به بنیان خانواده وارد می کند.

وی ادامه داد: فضای مجازی، فضایی برای گفتمان با دنیای بی کران است و این مهم یک فرصت است به شرطی که زیرساخت آن فراهم و نحوه حضور در آن مدیریت و کنترل شود. میرکاظمی با بیان اینکه افزایش دوستی های مجازی، القای شبهات، ترویج بی بند و باری از جمله آسیب های فضای مجازی است، افزود: خانواده ها نباید نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشند که این خود آسیب و مقدمه ای برای آسیب های بزرگتر است. این کارشناس تصریح کرد: سواد رسانه ای فرزندان از والدین پیشی گرفته و این خود آسیب بسیار بزرگی است و مسئولین باید برای ارتقای سواد رسانه ای والدین تدابیری بیاندیشند. وی بیان کرد: نباید در تربیت فرزندان دچار غفلت شویم و شکاف بین نسل ها، طلاق عاطفی ریشه خانواده ها را سست کرده و موجب کمبود عواطف در نهاد خانه شده است. وی گفت: کاهش و کمبود گفتمان نیز نشات گرفته از فضای مجازی است زیرا افراد با فعالیت در این فضا به شدت فردگرا می شوند و این مهم برای خانواده یک سم است. میرکاظمی ادامه داد: زوجین بسیاری به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و از کمبود گفتمان بین خود گلایه دارند و وقتی ما علت را ریشه یابی می کنیم به فضای مجازی می رسیم. این مشاور افزود: زن و مرد صبح تا غروب سر کار هستند و شب که به خانه بر می گردند نیز در فضای مجازی سیر می کنند پس آن خلاء روحی و روانی کی و کجا باید تخلیه شود، در همین جا گرایشات به سمت دوستی های مجازی افزایش و کانون خانواده سست و تا مرز نابودی پیش می رود. وی بیان کرد: بالا رفتن سن ازدواج و فرزندآوری نیز از آسیب های روانی فضای مجازی است و این مهم در البرز نیز مشهود است. میرکاظمی ادامه داد: سن ازدواج در شهرهای بزرگ از جمله کرج بسیار بالا رفته است و بیشتر دختران جوان زندگی تجردی را در پیش گرفته اند. این مشاور در خاتمه خاطرنشان کرد: خانواده ها برای رهایی از آسیب های فضای مجازی باید خود را به سلاح سواد رسانه مجهز کنند زیرا قطعا بدون دانش درگیر آسیب های آن خواهند شد. انتهای پیام /