پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کرونا مدارس سه شهرستان لرستان را تعطیل کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا مدارس سه شهرستان لرستان را تعطیل کرد

خرم‌آباد - ایرنا - اعلام وضعیت قرمز کرونا در برخی شهرستان‌های لرستان باعث شد تا آموزش در مدارس سه شهرستان سلسله، دلفان و دورود بصورت غیرحضوری برگزار شود.

به گزارش ایرنا، امسال بازگشایی مدارس با مواجهه با گستردگی ابتلا به ویروس کرونا با فراز و نشیب ها و اختلاف سلایقی مواجه شد و برگزاری حضوری کلاس های درس در این شرایط با انتقاد بسیاری از والدین و فعالان اجتماعی و رسانه ای مواجه شده است.

بسیاری از والدین که در طی ماه های گذشته سعی در دور نگهداشتن فرزندان خود در دورهمی ها و اجتماعات دارند با بازگشایی مدارس بسیار دلواپس حضور دانش آموزان در مدارس شدند و واکنش های سرسختانه ای به کلاس های حضوری مدارس نشان دادند.

با وجود اینکه آموزش و پرورش رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در اولویت آموزش ها اعلام کرد اما استقبال چندانی از بازگشایی حضوری مدارس انجام نشد و معدود مدارسی موفق به برگزاری حضوری کلاس های درس کردند.

در استان لرستان نیز که برخی شهرستانها در وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید 19 قرار دارد بازگشایی مدارس با اولویت کلاس های حضوری انجام شد و کلاس های غیرحضوری در روزهای نخستین با افت و خیز و بی برنامگی محسوسی روبه رو بود.

آموزش و پرورش استان با اعلام اینکه اجباری در حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد اما اقدام به بازگشایی حضوری مدارس نمود که متاسفانه در هفته گذشته با گستردگی وضعیت قرمز در استان و خبر ابتلای 39 دانش اموز در شهرستان سلسله حاسیت و دلواپسی والدین بیشتر شد و مدارس این شهرستان تعطیل و آموزش ها روال غیرحضوری گرفت.

در طی هفته گذشته همچنین مدارس شهرستان های دلفان و دورود نیز تعطیل و غیر حضوری شد که انتظار می رود با برنامه ریزی و انسجام منطقی آموزش های مدارس استان به سمت غیرحضوری تغییر رویه دهند و سلامت دانش آموزان در اولویت قرار گیرد.

مدارس سه شهرستان لرستان تعطیل شد

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان عصر جمعه در برنامه ای خبری اعلام کرد: با توجه به شرایط وضعیت قرمز در شهرستان دورود کلیه مدارس شهری فعالیتهای آموزشی خود را بصورت غیر حضوری (مجازی) و از طریق برنامه شاد مطابق با برنامه درسی روزانه و در همان ساعت (طبق دستورالعمل وزارت برای وضعیت قرمز) ادامه خواهند داد.

وی افزود: همچنین مدارس روستاهای این شهرستان که تعداد کل دانش آموزان آنها کمتر از 50 نفر می باشد، با رعایت پروتکل های بهداشتی و ایمنی و گروه بندی دانش آموزان، مجاز به برگزاری کلاسهای درس بصورت حضوری هستند.

نخعی تاکید کرد: از روند فعالیت آموزشی مدارس بازدید به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته مدارس شهرستان های سلسله و دلفان نیز بصورت غیرحضوری برگزار شدند که این روند در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.

فعالیت 80 درصد مدارس لرستان غیرحضوری است

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: در هفته‌های گذشته با توجه به حساسیتی که در استان وجود دارد، با نظر ستاد کرونای استان و با هماهنگی کامل دانشگاه علوم پزشکی بیش از 80درصد مدارس ما غیر حضوری بود و کمتر از 20درصد مدارس به شکل حضوری و با رعایت فاصله گذاری و گروه بندی انجام شد.

نخعی افزود: هفته جاری در مدارسی که امکان رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی وجود دارد در گروه های کوچک و با فاصله گذاری کار آموزش حضوری انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در هفت شهرستان قرمز استان و مناطق تابعه حدود 10تا 15درصد مدارس شهری به شکل حضوری با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی بازگشایی شدند.

وی عنوان کرد: در مدارس روستایی که آمار کم و امکان رعایت به لحاظ فاصله گذاری و گروه بندی بیشتر است آموزش به شکل حضوری است که مدیران ما این موضوع را به اطلاع والدین دانش آموزان رسانده اند و اگر اولیایی هم اطلاع پیدا نکرده تاکید می کنیم احتیاط را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: حضور دانش‌آموزان کاملا اختیاری است، والدین عزیز می توانند از شیوه‌های غیر حضوری استفاده کنند و هیچ الزامی برای حضور دانش آموزان سر کلاس وجود ندارد.

نخعی گفت: همینطور دانش‌آموزانی که علامت تب، سرفه، یا بیماری زمینه‌ای ضعف سیستم ایمنی، بیماری ریوی، بیماری قندی دارند و یا اگر یکی از اعضای خانواده در یک ماه اخیر به کرونا مبتلا بوده، احتیاط کنند و بچه ها را به مدرسه نفرستند.

وی افزود: در هفته گذشته حدود 700مدرسه مورد بازدید کارشناسان محیط و بهداشت مدارس قرار گرفت و ما اطمینان می‌دهیم که فعالیت مدارس کاملا تحت نظارت است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: با توجه به وضهیت هشداری بیماری کرونا در لرستان، حضور اجباری دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست و غیبت آنان موجه تلقی می‌شود.

نخعی افزود: دانش آموزانی که علائم بیماری یا تب دارند در مدارس حضور پیدا نکنند و اولیا در این راستا با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: خانواده ها نگران حضور فرزندان خود در مدارس نباشند، هیچ الزامی برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد و عدم حضور غیبت تلقی نمی‌شود.

نخعی ادامه داد: باید بدانیم آموزش غیرحضوری از چه طریقی انجام شود و چنانچه دانش‌آموزی دسترسی به شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران نداشته باشد برای او بسته‌های آموزشی ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به نظارت معاونت بهداشتی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق سفید، زرد و قرمز گفت: در منطقه سفید هم هیچ تضمینی وجود ندارد و آنچه از دستورالعمل‌های بهداشتی دریافت کردیم را باید در منطقه سفید نیز رعایت کنیم و اگر در مدرسه ای امکانات کم است امکانات مهیا شود و خانواده‌ها نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی با اطمینان خاطر به خانواده ها از گندزدایی روزانه ی مدارس گفت: مواد ضدعفونی همچون صدهزار لیتر آب ژاول برای ضدعفونی مدارس تهیه شده که به مرور در اختیار مدارس گذاشته می‌شود و این میزان مواد جوابگوی کل سال تحصیلی است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان بر ضرورت رعایت رفتارهای بهداشتی از سوی همکاران و دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: به تعداد قابل توجهی ماسک تهیه شده و البته نیاز است والدین نیز ماسک برای فرزندان خود تهیه کنند.

نخعی با بیان اینکه در همه مدارس اصل بر آموزش حضوری است و تعطیلی گسترده نخواهیم داشت افزود: مصوبه ستاد کرونا و ابلاغیه ستاد ملی و رهنمودهای وزیر آموزش و پرورش برای امر آموزش ملاک است و نمی‌توانیم تعطیلی عمومی اعلام کنیم.

وی گفت: البته مدارسی که شرایط مناسب برای آموزش حضوری ندارند تا زمانی که بستر لازم را فراهم کنند آموزش در آنها موقتا غیرحضوری خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر ضرورت تعامل والدین با مدارس عنوان کرد: اصل بر همکاری خانه و مدرسه است و والدین باید با آگاهی و تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانش اموزان تعامل لازم را با مدارس جهت آموزش دانش آموزان داشته باشند.

100 هزار لیتر محلول ضدعفونی برای مدارس استان تامین شد

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش لرستان گفت: 100 هزار لیتر محلول ضدعفونی برای مدارس استان تامین و حجم قابل توجهی از آن توزیع شده است.

فرید بهرامی بیان کرد: این میزان محلول بر اساس فرمول سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و برای مصرف یکسال مدارس تهیه شده است.

وی با بیان اینکه توزیع سهمیه محلول ضدعفونی تمام مدارس تا هفته آینده انجام می شود ادامه داد: همچنین سه میلیارد تومان سرانه بهداشتی در اختیار مدارس استان قرار گرفته و در آخرین اقدام نیز نیز 550 میلیون تومان به حساب آنها واریز شد.

بهرامی ادامه داد: حفظ سلامت دانش آموزان در اولویت آموزش و پرورش قرار دارد و علاوه بر اینکه هیچ اجباری برای حضور در کلاس ها نیست از ورود دانش آموزان دارای بیماری زمینه ای یا مشکوک به کووید 19 جلوگیری می شود.

98درصد مدارس روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت تجهیز شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت: 98 درصد مدارس روستایی این استان با تجهیز به اینترنت پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات نیز متصل شد.

شهاب حیدری افزود: از مجموع یکهزار و 600 مدرسه روستایی استان یکهزار و 560 مدرسه توسط تیم‌های تخصصی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه اینترنت متصل شدند و تجهیزات لازم جهت بهره‌مندی از این خدمات در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تمام مدارس شهری لرستان از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و امکان انتشار ویروس کرونا در فضاهای پرتراکم، نیاز افراد به شبکه‌های اجتماعی، بسترهای مجازی و برنامه‌های آموزشی بیشتر شده و دسترسی به برنامه "شاد" آموزش و پرورش با هوشمندسازی مدارس و از طریق ارائه آموزش برخط (آنلاین) فراهم می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان ادامه داد: چهار هزار و 941 مدرسه در استان وجود دارد که با توجه به متصل بودن تمامی مدارس شهری، تجهیز مدارس روستایی با اولویت بندی مکان روستا، مقطع تحصیلی و تعداد دانش‌آموز هر آموزشگاه انجام شده است.

حیدری ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن زیرساخت های لازم، تعداد محدود مدارس روستایی باقی مانده نیز از اینترنت بهره مند شوند.

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان نگران کننده است

استاندار لرستان در این باره گفت: میزان بستری مبتلایان به کرونا در استان طی هفته گذشته 30 درصد افزایش یافته که این روند نگران کننده است.

سیدموسی خادمی با اشاره به مصوبات اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: بررسی آخرین وضعیت استان ها در جلسه ویدئوکنفرانس این ستاد نشان می دهد طی یک هفته اخیر، لرستان با رشد 30 درصدی تعداد مبتلایان مواجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه لرستان در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارد تصریح کرد: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان موضوع نگران کننده ای می باشد چراکه طبق تجربه ممکن است با افزایش مرگ و میر همراه باشد.

استاندار لرستان یادآور شد: از مردم تقاضا می شود چند هفته پیش رو استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی و امتناع از حضور در تجمعات را جدی بگیرند و برگزاری هرگونه مراسمی در این مدت به طور کلی حذف شود.

*س_برچسب‌ها_س*