جمعه 14 اردیبهشت 1403

کروکی برخط به کمک شناسایی نقاط حادثه‌خیز می‌آید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کروکی برخط به کمک شناسایی نقاط حادثه‌خیز می‌آید

به گفته مسئولان، کروکی برخط به سبب داده محوری بودن به شناسایی نقاط حادثه خیز، رانندگان پرخطر و... کمک خواهد کرد.

اواخر سال 99 بود که در مجموعه انتظامی بحث کروکی برخط مطرح شد تا این که سرانجام پس از چندین مرتبه وعده زمانی در آذر ماه امسال این طرح به ایستگاه پایانی خود نزدیک شد. کروکی برخطی که در رابطه با آخرین جزئیات این پروژه قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی در گ با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سال‌هاست موارد مختلف آن از عقد قرار داد، تهیه سخت افزار، آزمایش این پروژه در قم دنبال می‌شد. حدود دو ماه است که به فاز نهایی خود نزدیک می‌شود. 5 تا 6 استان حدود 90 درصد تحت پوشش کروکی برخط هستند. او اظهار کرد: مراکز بزرگ عمدتا تحت پوشش کروکی برخط هستند به جز تعداد محدودی از قسمت‌ها که منتظر تبلت هستند. طرح کروکی برخط در حال عمومی شدن است و حدود 70 درصد کروکی برخط در کشور برقرار است. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: اکنون امکان تبادل داده میان پلیس راهور و مرکز داده بیمه مرکزی وجود دارد و شرکت‌های بیمه هم کاملا ابزار‌ها و نرم افزار‌های خود را بروز کردند و مطابق با کروکی برخط ارزیابی و پرداخت خسارت صورت می‌گیرد یعنی تقریبا می‌توان گفت کروکی برخط عمومیت دارد و یکسری موارد نقص کوچک وجود دارد که به سبب کمبود سخت افزار‌ها است که آن را هم تکمیل خواهیم کرد.

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خردادماه

او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی کروکی برخط صددرصدی اجرا می‌شود؟ گفت: این مسئله بستگی به خرید دستگاه‌ها دارد ولی حتما پایان خرداد به شکل کامل کاغذ را از فرآیند کروکی حذف خواهیم کرد در نهایت تاکید می‌شود کاغذ را به شکل کامل از کروکی‌ها برای سوانحی که نیازمند کروکی است تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم. پیش از این هم علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی هم گفته بود: کروکی برخط از حدود یک سال و نیم پیش کلید خورد و 200 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شد. به این منظور هشت هزار تبلت خریداری کردیم که چهار هزار و 800 تبلت از گمرک ترخیص شد. او همچنین گفت: تبلت در اختیار کارشناس تصادفات راهور است و در تبلت به شکل فرمت موارد وجود دارد و بر اساس آن کروکی کشیده و فایل pdf آن به بیمه مرکزی ارسال می‌شود بعد از تهیه فایل یک نسخه آن به شماره تلفن ارائه شده از جانب راننده متخلف که حاوی لینک بارگزاری است، ارسال می‌شود و فرد به راحتی با بازکردن لینک ارسالی، می‌تواند pdf کروکی را دریافت کند در نهایت کروکی به بیمه مرکزی می‌رسد و ما هم به شرکت‌های بیمه ارسال می‌کنیم.

حذف تقلب و دسترسی به آمار با اجرای کروکی برخط 

اما کروکی برخط مزایای هم دارد مینا صادقی کارشناس امور بیمه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با اهمیت آن گفت: با توجه به اینکه کروکی تقلبی رخ می‌داد و این اتفاق کم هم نبوده است، حضور کروکی برخط از یک طرف می‌تواند ضرر را در صنعت بیمه کم کند از سوی دیگر به مردم نیز کمک زیادی خواهد کرد. او افزود: زمانی که کروکی برخط باشد پلیس در لحظه، تصادف را در سامانه مد نظر ثبت می‌کند به این ترتیب علاوه بر این که بیمه‌گذار کمتر دچار دردسر می‌شود وقت و انرژی کمتری هم از آن گرفته می‌شود و دسترسی به آمار برای بیمه و دستگاه‌های مربوطه از آن هم آسان‌تر می‌شود. دسترسی به آماری که می‌تواند در انجام برخی از امور از جمله شناسایی نقاط حادثه خیر موثر باشد که در همین راستا مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: زمانی که کروکی کاغذی حذف و تمام موارد شفاف، ساختارمند و سامانه محور شود دیگر بحث‌های حاشیه‌ای و تقلب را نخواهیم داشت همچین کروکی برخط با توجه به داده محوری بودن به شناسایی نقاط حادثه خیز، رانندگان پرخطر و... هم بسیار کمک خواهد کرد. پیش از این هم رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا تاکید کرده بود: اجرای طرح هوشمندسازی کروکی‌ها می‌تواند نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کند.

نقاط حادثه‌خیز که مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در خصوص آن گفت: نقاط حادثه خیز کشور از موضوعات جدی در دستور کار دولت است که با توافقی که با همکاران در پلیس و وزارت راه شده، قرار شد 887 نقطه حادثه خیز را رفع کنیم 412 نقطه حادثه خیز در سال 1402 رفع خطر شد و مجموعاً تاکنون 525 نقطه حادثه خیز رفع خطر شده است.

در نهایت نقاط حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که شناسایی این نقاط در کاهش آمار تصادفات می‌تواند بسیار نقش آفرینی کند البته معیار تشخیص این نقاط دستورالعمل ویژه‌ای را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه