پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کشاورزی معیشتی و چالش اجرای الگوی کشت

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، کشاورز در کشور به لحاظ حقوقی شغل تعریف نشده است. این امر منجر به ادامه کشت سنتی در ایران شده و موضوع الگوی اصلاح کشت را با چالش رو به رو کرده است. علیرضا مهاجر، معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش مهر درباره برنامه این معاونت برای تغییر کشت سنتی به کشت تجاری با تعریف شدن کشاورزی به عنوان شغل، گفت: کشاورزی در کشور بیشتر معیشتی است تا تجاری. قانون ارث سبب شده تا کشاورزی ایران از حالت تجاری به معیشتی تبدیل شود.

وی افزود: قانون ورثه سبب خرد شدن زمین‌های کشاورزی کشور شده و در حال حاضر بیش از 70 درصد کشاورزان زیر 5 هکتار زمین در اختیار دارند. در این باره حتی برخی زارعان فقط 500 متر زمین داشته و به شغل کشاورزی مشغول هستند.

او ادامه داد: اولویت نخست برای اجرای الگوی کشت، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بوده و اینکه از خرد شدن زمین‌ها جلو گیری شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این باره اصلاح قانون ارث ضروری است، گفت: زمین مانند کارخانه باید دیده شود و همان طور که با فوت صاحب کارخانه، این واحد صنعتی بین وراث تقسیم نمی‌شود و زمین کشاورزی هم باید همین گونه باشد. مجلس شورای اسلامی باید با اصلاح قانون ارث اجازه خرد شدن اراضی و کوچک شدن زمین‌های کشاورزی را ندهد.

مهاجر توضیح داد: در هر نسل زمین‌ها خردتر شده و دور آنها دیوار کشیده می‌شود. در نهایت این زمین‌های خرد کشاورزی تبدیل به ویلا می‌شوند. این موضوع از چالش‌های اصلی بخش کشاورزی بوده که در این باره باید رسانه‌ها مطالبه گری کنند.

وی تصریح کرد: اگر اراضی کشاورزی از بین برود امنیت غذایی برای نسل آینده به خطر می‌افتد. این رویه در کشورهای اروپایی برعکس ایران بوده و طی 6 دهه زمین‌های کشاورزی در اروپا بزرگ‌تر شده اند در حالی که در ایران چند برابر کوچک‌تر شده اند.

مهاجر تاکید کرد: این برای بخش کشاورزی فاجعه است و با اصلاح قوانین باید از ادامه آن جلوگیری کرد.