سه‌شنبه 29 خرداد 1403

کشتی حیثیتی در بوداپست؛ از طلایی واقعی رونمایی شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کشتی حیثیتی در بوداپست؛ از طلایی واقعی رونمایی شد

با وجودی که چند ماه قبل اتحادیه جهانی انتظار رویارویی صاحبان طلای اشتراکی وزن 87 کیلوگرم جهان در مسابقات قهرمانی اروپا را برای تعیین قهرمان واقعی این وزن داشت، اما این اتفاق چند روز قبل در بوداپست محقق شد.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، یکی از تصمیمات عجیب و دور از انتظار اتحادیه جهانی کشتی، چند ماه قبل و چندی بعد از اتمام مسابقات جهانی 2023 بلگراد از سوی UWW اتخاذ شد. در پی دیده نشدن ضربه فنی دیوید لوسونچی در فینال وزن 87 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در صربستان که مقابل علی چنگیز اتفاق افتاده بود، اتحادیه جهانی با توجه به اینکه طبق قوانینش نمی‌تواند در پایان مبارزه و بالا رفتن دست کشتی‌گیر، جای برنده و بازنده را عوض کند، اقدام به توزیع دو نشان طلا برای پوشش دادن اشتباه محرز داور وسط این کشتی کرد.

علاوه بر آن، داور مبارزه هم با محرومیت مواجه شد. در آن مبارزه دست کشتی‌گیر ترکیه به‌عنوان برنده و قهرمان جهان بالا رفته بود، اما در پی اعتراض فدراسیون کشتی مجارستان به این کشتی، فیلم مبارزه مورد بررسی قرار گرفت و چندی بعد از پایان مسابقات جهانی، اعلام شد که دو طلا در این وزن توزیع می‌شود تا حق لوسونچی تضییع نشده باشد.

دو ماه پیش از آنهم باتوجه به اشتباه مشابه در کشتی نوجوانان جهان، در یک وزن این مسابقات هم دو نشان طلا توزیع شده بود. بنابراین سکوی وزن 87 کیلوگرم مسابقات جهانی 2023 بلگراد، دو قهرمان داشت، بدون نایب قهرمان.

اتحادیه جهانی کشتی پیش از مسابقات قهرمانی اروپا انتظار رویارویی دیوید لوسونچی و علی چنگیز در رومانی را داشت که این اتفاق نیفتاد. این دو نفر اما در تورنمنت بوداپست با هم رو در رو شدند که کشتیگیر مجارستانی این کشتی را به سود خود تمام کرد و در فینال هم به دلیل آسیب‌دیدگی حاضر نشد تا نویکوف بلغاری قهرمان شود.

علی چنگیز هم در کشتی رده‌بندی 87 کیلوگرم، 10 بر 4 به محمدحسین محمودی باخت، در حالی که لوسونچی کشتی‌گیر ایران را 5 بر 3 مغلوب کرده بود.

مجارستانی‌ها لوسونچی را شانس اول تیم‌شان برای کسب نشان طلای المپیک می‌دانند و معتقدند که برنده مبارزه با علی چنگیز در هر دو مسابقه اخیرشان در بلگراد و بوداپست و صاحب واقعی طلای این وزن، لوسونچی بوده است با این تفاوت که داور مبارزه فینال جهانی این مسئله را ندید، اما داور مبارزه آنها در بوداپست آن را دید.

لوسونچی بعد از مسابقه با چنگیز به شدت احساساتی شده بود و همین مسئله باعث شد مصدومیت از ناحیه چانه، بهانه‌ای برای کشتی نگرفتن او در فینال تورنمنت رنک‌دار مجارستان شود، در حالی که آسیب‌دیدگی او به اندازه‌ای نبود که بخواهد فینال را از دست بدهد.

هرچند فدراسیون کشتی مجارستان باور داشت که لوسونچی چنگیز را در بلگراد شکست داده و این موضوع هم از سوی اتحادیه جهانی بعد از بررسی مجدداً تأیید شد، اما طرف مقابل و کشتی ترکیه به این موضوع باور نداشتند و برای‌شان تراشیده شدن یک رقیب دیگر برای طلای مسابقات جهانی سنگین بود و این اتهام را وارد می‌کردند که فشار مجارها منجر به توزیع دو طلا شده و لوسونچی شایسته این عنوان نیست. به همین دلیل برای کشتی‌گیر مجارستانی خیلی اهمیت داشت که بتواند شایستگی خود را روی تشک نشان داده و این حریف را این بار بدون اشتباه داوری شکست دهد.

همین مسئله به شدت بعد از کشتی با چنگیز، او را احساساتی کرده بود، خصوصاً اینکه او در خانه خود بوداپست و مقابل تماشاگران هموطنش و آنهایی که از طریق تلویزیون مسابقه‌اش را تماشا می‌کردند، می‌خواست برتری‌اش مقابل حریف ترکیه را اثبات کند.