یک‌شنبه 8 مهر 1403

کشف دیوارنگاره‌های رنگارنگ تاریخی در زیر فضله پرندگان!

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشف دیوارنگاره‌های رنگارنگ تاریخی در زیر فضله پرندگان!

تهران - ایرنا - باستان‌شناسان 46 تصویر رنگی از ایزدبانوهای مصر باستان کشف کردند که پیش‌تر در زیر لایه‌هایی از فضله پرندگان مدفون شده بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از لایوساینس، هنرمندان نزدیک به دو هزار و 200 سال قبل این دیوارنگاره‌های رنگی و پر از ریزه‌کاری را روی سقف یک معبد کشیدند. این معبد در شهر اسنا در جنوب مصر که حدود 60 کیلومتر با شهر باستانی اقصر فاصله دارد، واقع و به خنوم، خداوندگار زایش و آب در مصر باستان، وقف شده است.

به گفته کریستین لیتز، استاد و مدیر دپارتمان مصرشناسی دانشگاه توبینگن آلمان، هیروگلیف‌ها یا حروف تصویری موجود نشان می‌دهد این معبد به مدت نزدیک به 400 سال و بین دوران فرعون بطلمیوس ششم و دقیانوس، امپراطور رم، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با گذشت قرن‌ها از متروکه شدن این معبد، نقاشی‌های رنگارنگ آن زیر خروارها دوده و خاک مدفون شدند. اما تیمی متشکل از باستان شناسان مصری و آلمانی این نقاشی‌ها را با الکل پاک کردند تا جایی که رنگ‌های واضح آن‌ها دوباره به چشم آمد.

تحقیقات این تیم نشان می‌دهد نقاشی‌های موجود در معبد، دو ایزدبانوی به نام‌های نخبت و بوتو را به تصویر می‌کشند؛ در این دیوارنگاره‌ها نخبت، شبیه به یک کرکس تصویر شده و بوتو، به شکل الهه‌ای بالدار با سر مار کبرا. به گفته لیتز، نخبت و بوتو در دوران مصر باستان معمولا به عنوان خدایان محافظ تصویر می‌شدند.

دیوارنگاره‌های رنگارنگ تاریخی کشف شده در زیر فضله پرندگان!

نکته خارق‌العاده‌ای که درباره این دیوارنگاره‌های خاص وجود دارد، رنگ به کار رفته در آن‌هاست که تا پیش از این از چشم پنهان بود.

عملیات کاوش در این معبد همچنان ادامه دارد و جزئیات بیشتر درباره یافته‌های باستان‌شناسان به زودی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

کشف دیوارنگاره‌های رنگارنگ تاریخی در زیر فضله پرندگان! 2