پنج‌شنبه 14 تیر 1403

کشف کتیبه قاجاری درغرب هرمزگان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
کشف کتیبه قاجاری درغرب هرمزگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از کشف کتیبه قاجاری در محوطه حشم روستای کهتویه شهرستان بستک درغرب استان هرمزگان خبر داد.

دنیای اقتصاد - بندرعباس - محمد محسنی گفت: کتیبه قاجاری کشف‌شده، تنها شواهد موجود از دیوارنگاری مکتوب صخرهای متعلق به قرون متأخر اسلامی است که به ذکر نام یکی از زمامداران خطه جهانگیریه اشاره دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه کتیبه‌ها به‌مثابه اسناد مهمی هستند که اطلاعات دقیقی را از نام شخص نگارنده و فعالیت های او در بردارند، اظهارداشت: در محوطه حشم تخته‌سنگ عظیمی که به سه قسمت تقسیم‌شده و کتیبهای بر آن حکاکی شده که بر تخته‌سنگ میانی نام سطوت الممالک قابل‌مشاهده است.

وی افزود: محمدرضا خان بستکی که در بستک به سطوت الممالک نیز شهرت دارد فرزند محمدتقی خان صولت الملک از دودمان مشایخ بنی‌عباسیان است که در دوران حیات واپسین پدر به حکمرانی بستک و جهانگیریه گماشته شد.

محسنی گفت: با توجه به‌وفور قنات و همچنین توجه به مکان تفرجگاهی محوطه حشم به نظر میرسد سطوت الممالک از این مکان بازدید و یا در مکان حضورداشته و این حکاکی از او یا به دستور او بر سنگ موردنظر حک‌شده باشد.

--> اخبار مرتبط