جمعه 13 مهر 1403

کلاهبرداری با شگرد خرید لپ‌تاپ با رسید جعلی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کلاهبرداری با شگرد خرید لپ‌تاپ با رسید جعلی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ از دستگیری یک نفر که با اپلیکیشن رسیدساز جعلی از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ داود معظمی گودرزی؛ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، اظهار کرد: یکی از شهروندان به پلیس فتا تهران مراجعه و مدعی شد قصد فروش لپ‌تاپ خود در سایت‌های خرید و فروش کالا‌های دست دوم را داشته که هدف کلاهبرداری قرار گرفته است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: شاکی در ادامه گفت لپ‌تاپ خود را با قیمت 270 میلیون ریال آگهی کردم و پس از دقایقی فردی خوش صحبت با بنده تماس گرفت و پس از توافق ابتدایی و دریافت آدرس به درب منزل ما مراجعه کرد و پس از مشاهده لپ تاپ و توافق نهایی شماره کارت بانکی‌ام را گرفت و با اعلام مشخصات بنده و نشان دادن رسید پرداخت مبلغ مورد نظر در تلفن همراهش، لپ تاپ را به همراه فاکتور خرید به وی دادم و بعد از بررسی حساب بانکی متوجه کلاهبرداری شدم.

کلاهبرداری با شگرد فروش قسطی آیفون 14 در تهران‌

وی افزود: تعداد دیگری از شهروندان نیز در خصوص سرقت لپ تاپ به این پلیس مراجعه کردند و با شرح شکایتشان مشخص شد متهم همه این افراد مشترک است و تمام شکات این پرونده بدون اطمینان پیدا کردن از واریز وجه به حساب خود و صرفاً با مشاهده مشخصات خود در صفحه نمایشگر تلفن همراه متهم و نرم‌افزار رسیدساز جعلی اقدام به تحویل کالا به مجرم شده‌اند که در نهایت به کلاهبرداری ختم شده است.

سرهنگ گودرزی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و پس از تحقیقات گسترده و همه‌جانبه ردپای مجرم را در فضای مجازی شناسایی کردند و پس از تشریفات قضائی این شیاد اینترنتی در حالی که مشغول کلاهبرداری از یکی دیگر از شهروندان بود دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجرم پس از حضور در پلیس فتا پایتخت و مواجهه با شکات پرونده به جرم خود اقرار کرد و اظهار داشت پس از جلب اعتماد فروشنده و وارد کردن شماره کارت اعلامی در یک نرم‌افزار همراه بانک اصلی مشخصات شاکی را به دست می‌آوردم و با ورود به اپلیکیشن رسیدساز جعلی و وارد کردن اطلاعات وی یک رسید جعلی واریز به فروشندگان نشان می‌دادم و با بهانه‌هایی مثل اختلال در سامانه‌های پیامکی بانک‌ها با تحویل کالا به سرعت از محل خارج می‌شدم. رئیس پلیس فتا تهران با اشاره به اینکه متهم این پرونده در مجموع حدود 5 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود توصیه کرد: لازم است افراد در زمان معامله ابتدا با بررسی حساب بانکی خود از واریز پول به حساب خود اطمینان حاصل کرده و سپس کالا را تحویل خریدار بدهند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی مراتب را از طریق سایت پلیس فتا گزارش کنند.