جمعه 10 فروردین 1403

کمک تعاونی‌های تولیدی به حل معضل بیکاری

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
کمک تعاونی‌های تولیدی به حل معضل بیکاری

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، اهمیت بخش تولید در بنگاه‌های تعاونی به حدی است که در حال حاضر بیش از نیمی از تعاونی‌های فعال کشور را به خود اختصاص داده اند. در آمارهای مربوط به ثبت و تشکیل تعاونی‌های جدید نیز عمدتا برتری تعاونی‌های تولیدی حفظ شده است.

تعاونی‌های تولیدی در گرایش‌ها و بخشهای مختلف کشاورزی و صنعت، شیلات، باغبانی، زراعت، دام و طیور، فرش و صنایع دستی و عمران و ساختمان فعالیت دارند.

مهم‌ترین ویژگی تعاونی‌های تولیدی در اشتغالزایی آنها است و بیش از 45 درصد اشتغال کشور متعلق به تعاونی های تولیدی است.

البرز محمدی - مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون - معتقد است: تعاونی های تولیدی می‌توانند کمک بسیار زیادی به رفع معضل بیکاری که یکی از دغدغه های اساسی کشور است داشته باشند و فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کنند.

وی اصلی ترین ویژگی تعاونی های تولیدی را اشتغالزایی دانسته و می گوید: تعاونی های تولیدی از ظرفیتها وپتانسیلهای بالایی برخوردارند وبیشترین میزان اشتغال‌زایی مربوط به این دسته تعاونی هاست.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در عین حال از افزایش صدور ضمانتنامه به منظور حمایت بیشتر از تعاونی ها خبر داده و می گوید: در صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در صدد هستیم تا با افزایش صدور ضمانت نامه حمایت و پوشش بیشتری از تعاونی ها داشته باشیم و به عنوان تأمین کننده تضمینات نهادهای مالی پشتیبان خوبی برای شرکت های تعاونی تولیدی، خدماتی و توزیعی باشیم.

محمدی به آمادگی این صندوق برای حمایت از تعاونی ها با صدور انواع ضمانت نامه های اعتباری و غیر اعتباری اشاره کرده و می گوید: می توانیم تا سقف 21 میلیارد تومان برای شرکت های تعاونی ضمانت نامه صادر کنیم و در تلاش هستیم که سقف صدور ضمانت نامه را افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی اقتصاد توجه به کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که تعاونی های تولیدی ضمن اشتغالزایی و رونق تولید ملی نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی وارزآوری برای کشور دارند.