جمعه 31 فروردین 1403

کوتاهی مدیران فرتوت و تن دادن نخبه‌های ورزشی به دام‌های پهن شده با وعده های پوچ

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
کوتاهی مدیران فرتوت و تن دادن نخبه‌های ورزشی به دام‌های پهن شده با وعده های پوچ

ضعف مدیریت ورزشی از یک سو و وعده های پوچ و توخالی به برخی ورزشکاران نخبه، زمینه را برای سوء استفاده فرصت طلبان علیه ورزش ایران ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان در یونان برگزار شد و تیم ایران که با دو ورزشکار در آن شرکت داشت حاصل کارش سه طلا و یک نقره بود.

یکتا جمالی که دوره قبل برنز کسب کرده بود، در این دوره توانست مدال نقره دسته 87 کیلوگرم را به خود اختصاص دهد و علیرضا یوسفی دیگر وزنه بردار کشورمان در سنگین وزن علاوه بر رکورد شکنی مدال طلا را از آن خود کرد و قهرمان جهان شد.

این دو مدال در این شرایط نامناسب وزنه برداری کشور و بی برنامگی فدراسیون می‌توانست باعث شادی و خوشحالی مردم و اهالی این رشته شود، اما یک اقدام برنامه ریزی شده از سوی فرصت طلبان باعث از بین رفتن شیرینی این مدال‌ها شد. یکتا جمالی پس از مدال آوری و درخشش، با هماهنگی فردی که قبلا به اروپا پناهنده شده بود، هتل محل اقامت تیم ملی را بدون اطلاع ترک و پس از دو روز خبر رسید که به آلمان سفر کرده و درخواست پناهندگی کرده است.

البته این اتفاق نخستین بار نیست که در ورزش ایران رخ می‌دهد و ورزشکاران دیگری نیز همین کار را کرده‌اند. بی توجهی، کم کاری و بی برنامگی مسئولان ورزش کشور و فدراسیون‌ها برای حفظ ورزشکاران مستعد، باعث می‌شود این ورزشکاران به وعده‌هایی که به آنها داده می‌شود، تن دهند و به دنبال آرزوهای خود در جایی غیر از ایران بروند.

مشکلات در داخل کشور و به خصوص ورزش زیاد است و در این بین ضعف مدیریت بیش از پیش موج می‌زند. روسای فدراسیون هایی که تنها به حفظ صندلی خود فکر می‌کنند و وزارت ورزشی که هیچ برنامه‌ای برای یک فردی که به عنوان نخبه ورزشی شناخته می‌شود، ندارد.

فدراسیون وزنه برداری علی مرادی، فردی که مدت هاست بازنشسته است را به عنوان رئیس در راس کار دارد، اما در عمل کسی پاسخگوی اتفاقات رخ داده نیست. از رئیس گرفته تا دبیر فدراسیون و سرمربی تیم ملی هیچ کدام با رسانه ها ارتباطی ندارند و دیواری به دور خود کشیده‌اند تا ناکامی‌های خود را پنهان کنند.

در همین رابطه پدر یکتا جمالی در گفت و گویی گفته است: «من هرچه با آقای مرادی و بیرانوند تماس گرفتم در این چند روز یک جواب درست و حسابی که ما را قانع کند از وضعیت دخترم ندادند. اصلاً ما نمی‌دانیم چه بلایی سر یکتا آمده و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست و ما نمی‌دانیم باید چه کنیم؟»

«قسم خورده بودم که دیگر اجازه نمی‌دهم یکتا با این وضعیت اسف‌بار در مسابقه‌ای وزنه بزند اما وقتی اصرار علی مرادی، خود یکتا و کادرفنی تیم را برای اعزام دخترم به مسابقات جهانی دیدم، راضی شدم اما نمی‌دانستم این‌طور از امانتی که به آنها سپردم مراقبت می‌کنند.»

عدم پاسخگویی بیش از همه چیز بلای جان وزنه برداری شده و فرصت را برای سوء استفاده گران بیش از پیش فراهم کرده است. همین موارد باعث می‌شود برخی کشورهای مغرض با همکاری رسانه‌های فارسی زبان معاند که تنها به فکر زمین خوردن ایران اسلامی هستند، آنها را با وعده‌های مالی و رفاهی برای رقابت زیر یک پرچم دیگر غیر از پرچم کشور خود، اقناع می‌کنند به طوری که خانواده آنها نیز از تصمیمی که برای فرزندشان گرفته‌اند، بی خبرند.

یکتا جمالی حاصل استعدادیابی فدراسیون بود، با حضور در اردوها و مسابقات و هزینه هایی که برایش شد، توانست به موفقیت‌هایی برسد، اما با شست و شوی مغزی که روی او صورت گرفته بود، خیلی زود به وطن خود پشت کرد و راهی را در پیش گرفت که برخی رفته و ناموفق بوده‌اند.

درست است مشکلات زیادی در ورزش ایران وجود دارد و کسی نمی‌تواند منکر کم کاری و عدم رسیدگی‌ها به قهرمانان شود، اما جمالی در همین شرایط در دنیای وزنه برداری مطرح شد و حالا چطور می‌شود پس از موفقیت همه چیز را فراموش می‌کند، فراموش کرد که از کجا به کجا رسید؟

به گزارش فارس، مردم زیادی در کشور مشکلات اقتصادی فراوانی دارند و یکتا جمالی هم اگر موفق شده؛ با پول همین مردم بوده و برای او از بیت المال هزینه کرده‌اند، اما ظاهرا رها کردن و رفتن راحت‌ترین اقدامی است که یک ورزشکار می‌تواند پس از مطرح شدن انجام دهد. در این بین رسانه‌های معاند هم که از این گونه اقدامات از شادی در پوست خود نمی‌گنجند، مدام گزارش و خبر از وضعیت این ورزشکاران پخش می‌کنند تا آنطور القا کنند که بهشت برین در انتظار این ورزشکاران است، اما آینده آنها از حالا مشخص است و ای کاش یکتای وزنه برداری مشاوران خوبی در کنارش داشت، تا اسیر بازی‌های سیاسی که برای او طراحی کرده‌اند، نشود.

کیمیا علیزاده نمونه بارز این دست اتفاقات است، او نخستین مدال آور زن ایرانی در المپیک بود و توجهات بسیاری به وی شد، اما او هم اسیر سیاسی کاری‌های عده‌ای شد که تنها به منفعت خود فکر می‌کنند. او مدال آور المپیک بود، اما الان کجاست؟

منبع: فارس
کوتاهی مدیران فرتوت و تن دادن نخبه‌های ورزشی به دام‌های پهن شده با وعده های پوچ 2
کوتاهی مدیران فرتوت و تن دادن نخبه‌های ورزشی به دام‌های پهن شده با وعده های پوچ 3