جمعه 7 اردیبهشت 1403

گردشگران فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
گردشگران فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند

کپسول حامل چهار مسافر ماموریت کاملا خصوصی "Ax-1" دقایقی پیش به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

به گزارش ایسنا، شرکت فضایی "اسپیس ایکس" و شرکت پروازهای فضایی خصوصی "آکسیوم اسپیس" با پرتاب چهار شهروند به فضا برای اقامتی هشت روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی تاریخ‌ساز شدند.

این چهار مسافر در روز جمعه، 19 فروردین سوار بر موشک "فالکون 9" شرکت "اسپیس‌ایکس" در ساعت 19:47 به وقت تهران از پایگاه فضایی کندی سفر خود را آغاز کردند و دقایقی قبل به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شدند.

خدمه این ماموریت، فضانورد سابق ناسا "مایکل لوپز - الگریا" (Michael Lpez-Alegra) و "لری کانر" (Larry Connor)، "مارک پتی" (Mark Pathy) و "ایتان استیبه" (Eytan Stibbe) هستند. آن‌ها که ساعت‌ها آموزش را برای حضور در این سفر گذرانده‌اند، قرار است چندین آزمایش در طول ماموریت خود به انجام برسانند.

اکنون این 4 گردشگر فضایی تا ساعاتی دیگر از کپسول دراگون به داخل ایستگاه فضایی نقل مکان خواهند کرد تا 8 روز را درون این ایستگاه در مدار زمین زندگی کنند.

در ابتدا قرار بود این سفر در روز سوم آوریل صورت گیرد، اما آزمایش "تمرین لباس خیس" موشک غول پیکر ناسا آن را به تعویق انداخت و به روز ششم آوریل موکول کرد. از آن‌جا که سکوی پرتاب موشک ناسا و موشک اسپیس‌ایکس هر دو در مرکز فضایی کندی و در کنار یکدیگر قرار دارند، امکان انجام همزمان این دو ماموریت وجود نداشت.

در حال حاضر هفت فضانورد حرفه‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند که شامل سه فضانورد آمریکایی از جمله "راجا چاری"(Raja Chari)، "کایلا بارون"(Kayla Barron) و "توماس مارشبرن" (Tom Marshburn)، "ماتیاس ماورر"(Matthias Maurer) آلمانی و سه فضانورد روسی با نام‌های "سرگئی کورساکوف"(Sergey Korsakov)، "اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev) و "دنیس ماتویف"(Denis Matveev) می‌شود.

انتهای پیام