چهارشنبه 4 مهر 1403

گزارش علل انفجارمعدن طبس تا 15 روز دیگر در مجلس قرائت می‌شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گزارش علل انفجارمعدن طبس تا 15 روز دیگر در مجلس قرائت می‌شود

مجلس شورای اسلامی در 2 روز گذشته با برگزاری جلسات متعدد با حضور تمامی مسئولان ذی‌ربط با حادثه معدن طبس، به بررسی علل وقوع این حادثه که تاکنون منجر به جان باختن 50 نفر از کارگران این معدن شده، پرداخته است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حوالی ساعت 21 روز شنبه 31 شهریور تصاعد گاز متان در معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو شهرستان طبس منجر به انفجار 2 بلوک B و C این معدن شد که بر اثر این انفجار متاسفانه تاکنون 50 نفر از کارگران این معدن جان خود را از دست داده‌اند، تعدادی محبوس شدند و تعدادی دیگر نیز مجروج و هم‌اکنون تحت مداوا در مراکز درمانی هستند.

با توجه به حجم سنگین این حادثه و تعداد بالای جان باختگان آن، از همان دقایقی ابتدایی وقوع حادثه، مقامات ارشد کشور از جمله رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به طور جداگانه تیم‌هایی ویژه‌ای را مامور پیگیری ابعاد مختلف این حادثه کردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعاتی پس از وقوع این حادثه تیمی را به سرپرستی علی نیکزاد مامور کرد تا با حضور در صحنه حادثه، ضمن پیگیری تسریع کمک‌های امدادی به محبوس شدگان، ارزیابی از علل وقوع این حادثه تلخ داشته باشند.

در همین راستا روز گذشته نشست ویژه‌ای در مجلس به ریاست قالیباف برگزار شد که در این نشست علاوه بر اعضای هیئت ویژه اعزامی مجلس به طبس، وزرای کار و صنعت، رؤسای کمیسیون‌های صنایع، اجتماعی و اصل 90 حضور داشتند.

تجهیز معدن به سیستم مانیتورینگ، قانون و وظیفه پیمانکار معدن است

قالیباف در این نشست با بیان اینکه ما در این مرحله به دنبال مقصر نیستیم اما قطعاً پذیرفتنی نیست که یک معدن در کشور استانداردهای لازم را به هر دلیلی رعایت نکند، تاکید کرد که نباید اجازه دهیم معدنی به کار خود ادامه دهد در حالی که استانداردهای آیین‌نامه ایمنی معدن را رعایت نمی‌کند.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به آیین‌نامه ایمنی معدن با بیش از 400 ماده تصریح کرد: در این آیین‌نامه موضوع مانیتورینگ معادن پیش‌بینی شده است از این رو از این طریق باید ابعاد فاجعه را بررسی کرد که انفجار به چه دلیلی صورت گرفته و چرا گاز از بلوک C با 2 کیلومتر فاصله به بلوک B رسیده که جان 30 نفر را گرفته است.

علاوه بر این علی نیکزاد سرپرست هیئت اعزامی مجلس به طبس در نشست علنی امروز مجلس با اشاره به آخرین خبرها درباره حادثه معدن زغال سنگ طبس خاطرنشان کرد: پیکر آخرین کارگران محبوس در معدن ساعت پنج و نیم صبح از تونل بی و سی خارج شد.

گزارش دلایل بروز حادثه معدن طبس تا 15 روز دیگر در مجلس قرائت می‌شود

نیکزاد با اشاره به پیگیری‌های مجلس درباره یافتن علل بروز این حادثه و تنبیه خاطیان آن به نمایندگان گفت: وزرای کار و صمت تا آخر هفته مهلت خواستند تا گزارش کاملی از حادثه پیش آمده ارائه کنند. همچنین آقای قالیباف نیز دستور داد تا 15 روز آینده گزارشی کامل از این ماجرا تهیه و به نمایندگان ارائه شود.

نیکزاد تأکید کرد: قوه قضاییه نیز به این اتفاق ورود پیدا کرد و دادستان استان جنوبی تشکیل جلسه داده‌اند. مجلس شورای اسلامی نیز با حضور وزرای مربوطه و روسای کمیسیون های اصل 90 و اجتماعی چندین جلسه تشکیل داد.

پیمانکاران باید ملزم به تجهیز معادن با بروزترین دستگاه‌های ایمنی 

رحمت‌الله نوروزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوعش که با حضور وزیر کار برگزار شد، گفت: در این نشست اعضای کمیسیون تاکید داشتند که باید سازوکار دقیقی برای ملزم کردن پیمان‌کاران به تجهیز معادن با بروزترین دستگاه‌های اندازی‌گیری گازهای خطرناک تدوین شود.

وی افزود: همچنین در جلسه امروز اعضا نسبت به عدم همخوانی سختی کار کارگران معادن با دست‌مزدهای دریافتی اشاره کردند و از وزیر کار این مطالبه را داشتند که توجه ویژه‌ای به اصلاح حقوق کارگران و افزایش سطح رفاه آنها داشته باشد.