جمعه 10 فروردین 1403

«گلستان یازدهم»؛ عاشقانه‌ای آرام در دل جنگ

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
«گلستان یازدهم»؛ عاشقانه‌ای آرام در دل جنگ

کتاب «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی روا همسر علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «گلستان یازدهم» یک عاشقانه آرام در دل جنگ است؛ خاطرات زهرا پناهی روا، همسر علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان. این کتاب در 17 فصل تدوین شده و از زمان تولد فرزند شهید آغاز می‌شود تا بیان شرایط این روز‌های راوی ادامه می‌یابد.

«گلستان یازدهم» در مقایسه با "دختر شینا" جذابیت بیشتری برای خواندن دارد. اگر در کتاب قبلی ضرابی‌زاده این روایت ساده و شیرینی خاطرات بود که مخاطب را به سمت خود جلب می‌کرد، در این کتاب نثر نویسنده به پختگی بیشتری رسیده؛ به طوری که ضرابی‌زاده تلاش دارد با استفاده از تکنیک‌های جدید، فضای متفاوتی را ایجاد کند.

ایجاد جریان سیال ذهن در روایت خاطرات، فضاسازی، حفظ لهجه شخصیت‌ها در کتاب و شخصیت‌پردازی با استفاده از گفتگو از جمله تکنیک‌هایی است که در این کتاب بیشتر از "دختر شینا" قابل درک است.

این کتاب هرچند نشان‌دهنده ویژگی‌های یک شهید است، اما بیش از آن می‌توان وضعیت خانواده‌های شهرستانی در جنگ را دید. خانواده‌هایی که چند فرزند را به جبهه فرستاده‌اند و هیچ‌کدامشان بازنگشته‌اند و در عین ناراحتی و حزن، سعی دارند به آینده امیدوار باشند و راه شهیدشان را ادامه دهند. سبک زندگی مطرح شده در کتاب‌هایی مانند «گلستان یازدهم» مخصوص دهه 60 است؛ سبکی که گاه با ورق زدن آلبوم‌های عکس دوباره به یاد می‌آید.

پناهی روا از جمله همسران شهیدی است که فرزندش پس از شهادت همسر، متولد می‌شود. ضرابی‌زاده نیز کتاب را با همین قسمت از زندگی راوی آغاز می‌کند، به نظر می‌رسد که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب را در فصل نخست با عنوان «زندگی‌ام فیلم می‌شود» انتخاب و روایت می‌کند.

انتهای پیام /