دوشنبه 2 مهر 1403

گیج‌کننده‌ترین موقعیت: استقلال قبل از دربی / گزارشی از پیامدهای یک نشست باورنکردنی علیه نکونام

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
گیج‌کننده‌ترین موقعیت: استقلال قبل از دربی / گزارشی از پیامدهای یک نشست باورنکردنی علیه نکونام

سرمربی استقلال که پس از بازی الغرافه اندکی آرامش را تجربه کرده بود ناگهان با صحبتهای عجیب فردی مواجه شد که حکم مشاور مدیرعامل باشگاه را در جبی دارد.

به گزارش "ورزش سه"، کوچک‌ترین تصمیم اشتباه از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در آستانه مهم‌ترین بازی فصل ممکن است به قیمت از دست رفتن کل فصل تمام شود، چه برسد به اینکه شخص اول کادر فنی را در یک نشست خبری زیر سوال ببرید و بعد از ایجاد آشوب مدام بیانیه منتشر کنید.

داوود حقدوست سابقه چندانی در استقلال ندارد و گفته می‌شود برای آبی پوشان تنها 23 بازی به میدان رفته است. بزرگ‌ترین افتخارش در استقلال، شاید حضور از ابتدا در ترکیب شهرآورد 58 باشد، همان بازی که پیروز قربانی در دقیقه 94 توانست با یک ضربه سر، دربی را برای همیشه به نام خودش ثبت کند.

در عرصه مربی‌گری هم آخرین تجربه‌اش بازی می‌گردد به 7 سال قبل، جایی که خیبر خرم‌آباد پس از اخراج علیرضا نیکبخت با حمایت‌های حیدر بهاروند رئیس فعلی سازمان لیگ که آن روزها رئیس هیئت فوتبال لرستان بود به خیبرخرم‌آباد آمد و نتوانست کاری از پیش ببرد و کم‌کم از عرصه فوتبال ایران محو شد.

بعد از یک دوره بی‌خبری نسبتاً طولانی، از طریق یکی از دوستانش به‌عنوان یک پیشکسوت منتقد با نام "حاج داوود" و این بار با شمایلی عجیب، پایش به لایوهای اینستاگرامی باز شد و با توجه به شرایط حاکم در باشگاه به‌نوعی صحبت‌هایی را مطرح می‌کرد که هواداران خوششان آمد و کم‌کم با همین حربه اعتماد بخشی از جامعه طرفداری باشگاه استقلال را به دست آورد. مدافع اسبق پیکان با آن پشتِ موهای فرفری و مچ‌بند سفیدش که آن روزها در کشور ترکیه به سر می‌برد هر بار همراه با تعدادی از دوستانش که بی‌شباهت به خودش نبودند با ظاهری خاص و تعارفات قهوه‌خانه‌ای دورهم جمع می‌شدند تا به قول خودشان صدای هوادار باشند.

حقدوست پس از بازگشت به ایران، جزو معدود کسانی بود که باسابقه حضور در استقلال در تجمعات اعتراض امیز حضور پیدا می‌کرد، اما به دلیل سابقه کمش کمتر کسی او را می شناخت، تا جاییکه برخی از هواداران و حتی رسانه‌ها، حقدوست را با شاهرخ بیانی اشتباه گرفتند (هرچند این دو نفر با هیچ متر و معیاری هیچ‌گونه شبهاتی با هم ندارند). در واقع وضعیت وخیم باشگاه استقلال آن روزها هواداران این تیم را هرچند وقت یک بار به خیابان علامه جنوبی، محل باشگاه می‌رساند و حقدوست نیز سعی می‌کرد با حضورش به‌نوعی برادری خود را با آن‌ها ثابت کند تا روز موعود فرا رسید.

او در معیت همان ادمینی که پایش را به اینستاگرام بازکرده بود به‌عنوان فرد منتخب هواداران به داخل باشگاه رفت تا با مدیرعامل وقت صحبت کند و جالب اینجاست که مواضعش پس از بازگشت در نزد هواداران 180 درجه تغییر کرد. در مقطع کنونی نیز حقدوست با مواضعی تند و رادیکال بر ضد فرشید سمیعی روی موج هواداران سوار شد و چند ماه بعد، در اقدامی بی‌سابقه به‌عنوان مشاور عالی مدیرعامل از دستان سمیعی حکم دریافت کرد تا برای کسی که در تمام این سال‌های اخیر او را باد شدیدترین الفاظ قرار داده سینه سپر کند.

داوود حقدوست در نشست مطبوعاتی که ادعا کرد نکونام تحت حمایت او بوده و خواهد بود!

تصمیم اشتباه سمیعی در یکی از مهم‌ترین مقاطع فصل و در آستانه یکی از عجیبترین دربی‌های این چند سال اخیر که برای سومین بار در طول تاریخ پرافتخار این دو باشگاه در محلی غیر از استادیوم ازادی برگزار می‌شود تبدیل به گردابی برای خودش خواهد شد آن هم پس از آنکه که جواد نکونام علی‌رغم درخواست خبرنگاران برای تاخیر در پاسخ، حتی یک روز هم نتوانست صبر کند. برگزاری نشست خبری با آن‌همه حرف‌وحدیث که شاید تبعات هرکدام از این صحبت‌ها برای بر هم زدن هر تیمی طی یک‌فصل کافی باشد در فاصله تنها 4 روز مانده تا شهرآورد بی شبهات به حرکات انتحاری نبود. کافی است یک‌بار دیگر به موضوعاتی که در این نشست خبری سراسر غلط و اشتباه اشاره‌شده توجه کنید تا برق از سرتان بپرد.

معجون حرف‌های خاله‌زنکی با نوع ادبیات حقدوست حتی واکنش احمد شهریاری به عنوان ریاست هیئت مدیره را هم به همراه داشت. هرچند نکونام همچنان معتقد است که این نمایش توسط فرشید سمیعی ترتیب داده‌شده و این اقدام حق‌دوست به درخواست مدیرعامل باشگاه و با هماهنگی یکی از پایگاه های خبری مخالفش انجام شده است. این در شرایطی است که شب گذشته پس از اعتراض نکونام به این نشست خبری، فرشید سمیعی از برگزاری ان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او در پاسخ به نکونام می‌گوید: به این دلیل که نشست خبری در محل باشگاه برگزار نشده، مسئولیتی در قبال آن ندارد. بهانه غیرقابل قبولی که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند آن را بپذیرد، چراکه از محالات است که فرشید سمیعی و داوود حقدوست بدون هماهنگی به‌قول‌معروف یک لیوان را از جایی به‌جای دیگر جابجا کنند، چه برسد به برگزاری نشست خبری که برگزاری پیش و پا افتاده‌ترین نشست، نیازمند اخذ مجوز است.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی و با چه نیتی حرف راست را می‌زند، بدون شک برگزاری این کنفرانس از سوی داوود حقدوست باآن‌همه غلط (صرف‌نظر از محتوا) در جمله‌بندی، برای همیشه لکه سیاهی در تاریخ این باشگاه پرطرفدار و پرافتخار باقی خواهد ماند چراکه این باشگاه از بدو تأسیسش تا به امروز افراد بزرگی را در ترایخ خودش پرورش داده که حالا بخشی از فرهنگ ورزش ایران محسوب می‌شوند و مسلما اینگونه اقدامات را بر نمی تابد.

هواداران استقلال مثل بسیاری از باشگاه‌های پرافتخار دنیا که امروز حال‌وروز خوشی ندارند ممکن است با نتایج تیم و عدم قهرمانی‌ها کنار بیایند اما نمی‌توانند برخی از تصمیماتی را تحمل کنند که یک‌راست وجهه این باشگاه را زیر سؤال می‌برد.

آنچه مسلم است و می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف در این فصل شمرده شود، نتیجه شهرآورد روز جمعه پیش رو است که می‌تواند بسیاری معادلات این باشگاه پر از آشوب را برای یک‌فصل رقم بزند. نکته‌ای که نکونام هم دیگر پذیرفته است و برای ادامه در باشگاه محبوبش چاره‌ای جز شکست رقیب دیرینه پیش رو ندارد والا شاید با تیمی که این فصل قول قهرمانی داده باید خداحافظی کند.

گیج‌کننده‌ترین موقعیت: استقلال قبل از دربی / گزارشی از پیامدهای یک نشست باورنکردنی علیه نکونام 2
گیج‌کننده‌ترین موقعیت: استقلال قبل از دربی / گزارشی از پیامدهای یک نشست باورنکردنی علیه نکونام 3