چهارشنبه 18 مهر 1403

یارانه بگیران صابون به دلشان نزنند | دولت تصمیم نهایی خود را گرفت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
یارانه بگیران صابون به دلشان نزنند | دولت تصمیم نهایی خود را گرفت

پورمحمدی تأکید کرد: هیچ تغییری در پرداخت یارانه‌ها ایجاد نخواهد شد و درباره حامل‌های انرژی و تغییر قیمت آن‌ها نیز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

حمید پورمحمدی در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت تصویب شد و پس از ابلاغ، احکام مربوطه صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: دیروز در مجلس توضیح دادم که دو موضوع مشکل قانونی دارد؛ یکی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری هم مطالبات گندمکاران. در مورد مطالبات گندمکاران هم حدود 12 میلیون تن گندم خریداری شد و قیمتی تقدیمی که دولت باید برای آن بپردازد حدود 220 هزار میلیارد تومان است که تا الان 167 هزار میلیارد تومان آن که در قانون بودجه پیش‌بینی شد، پرداخت شد و برای مازاد آن اجازه نداشتیم که با هماهنگی قوا، امروز در جلسه سران قوا مطرح می‌شود.

پورمحمدی اظهار کرد: قرار است به سازمان برنامه مجوزی دهند تا با فوریت مطالبات گندمکاران را به ویژه در مورد کسانی که در مناطق سردسیر هستند و مطالبات‌شان پرداخت نشده، وصول شود.

پورمحمدی تاکید کرد: جلسات دولت به لایحه بودجه می‌پردازد و ارقام در دولت بحث شده است و در کنار آن در جلساتی بین حوزه‌های اقتصادی دولت و مجلس گفت‌وگو و دیدگاه‌ها را بهم نزدیک می‌کنیم. به فوریت به احکام هم خواهیم پرداخت تا لایحه بودجه را در موعد مقرر تقدیم مجلس کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق کارمندان به این شیوه است که هم افزایش حقوق و هم عدالت را در پرداخت در نظر بگیریم. ضریب افزایش حقوق 20 درصد است اما معافیت حقوق‌بگیرانی که کمترین حقوق را می‌گیرند 100 درصد افزایش می‌یابد. کسانی که تا الان 12 میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و از مالیات معاف بودند به سقف 24 میلیون تومان می‌رسد. کسانی که تا 24 میلیون تومان حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین دولت پرداختی بابت اجرای قانون جوانی و جمعیت خواهد داشت که حدود هشت درصد به پرداختی‌های دولت اضافه خواهد شد و کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند که در قانون جوانی و جمعیت قید شده‌اند، بر این اساس متوسط پرداختی‌های دولت 28 درصد خواهد بود و اگر معافیت‌هایی هم که داده شده، در نظر گرفته شود بیش از 30 درصد خواهد شد.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: تغییری در واریز یارانه‌ ها ایجاد نمی‌شود و درباره حامل‌های انرژی و تغییر قیمت آن نیز هیچ تصمیم‌گیری نشده است.

زمان دقیق واریز یارانه نقدی مهر ماه 1403

یارانه نقدی برای دهک‌های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم 300 هزار تومان تعیین شده است. برای اطلاع از وضعیت یارانه معیشتی خود، می‌توانید به وب‌سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده و با وارد کردن شماره تلفن همراه سرپرست خانوار، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

همچنین در صورت اعتراض به مقدار یارانه، می‌توانید در همین وب‌سایتwww.sso.my.gov.ir اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بررسی کنید.

یارانه معیشتی «مهر 1403» دهک‌های 1 تا 3 ساعت 24 مورخ 1403/07/25 و یارانه دهک های سوم به بعد در تاریخ 1403/07/30 به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بیش از 13 سال از آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها می‌گذرد و تاکنون 163 مرحله از یارانه نقدی به حساب خانوارهای مشمول واریز شده است. با این حال، با تغییر دولت ها، همچنان این سؤال مطرح می‌شود که آیا سیاست‌های یارانه ای که تقریباً همه به آن انتقاد دارند، در دولت جدید تغییر خواهد کرد یا خیر.

دولت چهاردهم در شرایطی به قدرت رسید که بحث تمدید طرح تشویقی کالا برگ الکترونیکی (فجرانه) در دولت سیزدهم ناتمام مانده بود و همچنین آمارها نشان می‌داد که منابع اختصاصی طرح یارانه ها محقق نشده است.

از زمانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون، از یک‌سو یارانه‌بگیران به‌خصوص در دهک‌های پایین چشم‌انتظار تغییر رقم یارانه نقدی همگام با تورم و رشد قیمت کالاهای اساسی و انرژی هستند و از سوی دیگر، دولت‌ها در تکاپو برای اینکه منابع مکفی برای توزیع یارانه نقدی فراهم کنند.

یارانه بگیران صابون به دلشان نزنند | دولت تصمیم نهایی خود را گرفت 2