سه‌شنبه 17 مهر 1403

یک تن عسل تقلبی در نیشابور کشف شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
یک تن عسل تقلبی در نیشابور کشف شد

نیشابور - رئیس دامپزشکی نیشابور از کشف یک تن عسل تقلبی از ابتدای سال، تاکنون در این شهرستان خبر داد.

نیشابور - رئیس دامپزشکی نیشابور از کشف یک تن عسل تقلبی از ابتدای سال، تاکنون در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلیمانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: دو نوبت واکسیناسیون 45 هزار رأس حیوان واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان انجام شده است و این طرح بصورت رایگان برای دامداران در نیشابور در حال انجام می‌باشد.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور افزود: خوشبختانه امسال واکسیناسیون پی. پی. آر یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک 400 هزار رأس گوسفند در شهرستان واکسینه شده‌اند و گزارشی درباره پی پی آر در شهرستان نداشته‌ایم.

وی با اشاره به بیماری هاری در این شهرستان بیان کرد: تاکنون 9 هزار و 212 قلاده سگ را در برابر بیماری هاری مای کوبی بصورت رایگان انجام داده‌ایم اما با این وجود متأسفانه از ابتدای سال تاکنون 2 هزار و 700 مورد در شهرستان حیوان گزیدگی داشته‌ایم و باید در این زمینه مسئولین شهرستان چاره اندیشی کنند.

سلیمانی ابراز کرد: مردم مسئولیت حیوانی که در خانه، آپارتمان و ویلا نگهداری می‌کنند باید بپذیرند و اگر مدیریت حیوان توسط صاحب انجام نشود جرم محسوب می‌شود و برابر قانون برخورد خواهد شد و اصولاً نباید سگ در منازل مسکونی نگهداری شود و از ابتدای سال تاکنون 10 مورد حیوان هار مثبت در نیشابور نیز داشته‌ایم.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 200 تن خامه و کره به کشورهای اوراسیا صادر شده است و خوشبختانه نیشابور و زبرخان در کشور از معدود شهرهایی است که محصولات آن با استانداردهای جهانی و اروپا به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی با اشاره به حوزه نظارتی این اداره بر مواد پروتئینی شهرستان اظهار کرد: تاکنون 920 مورد بازدید از کارخانجات بسته بندی انجام شده است که 6 تن و 800 کیلوگرم مواد پروتئینی از این کارخانجات ضبط شده است که از این تعداد 2 تن و 400 کیلوگرم معدوم شده است.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور ادامه داد: از فروشگاه‌های مواد پروتئینی و گوشت فروشی در سطح شهر 1910 بازدید داشته‌ایم که 118 فروشگاه به مراجع قضائی معرفی گردیده‌اند و 12 تن و 600 کیلوگرم از این فروشگاه‌ها ضبط شده است که 5 تن و 600 کیلوگرم از این مقدار فاسد و غیر قابل مصرف بوده است.

سلیمانی افزود: متأسفانه 4 نفر در خارج از کشتارگاه که اقدام به ذبح حیوان می‌کردند به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند و اگر رستوران‌ها و تالارهای سطح شهر از گوشت حاصل ذبح خارج از کشتارگاه استفاده کنند باید منتظر برخورد قانونی باشند.

رئیس اداره دامپزشکی نیشابور با بیان اینکه حجم عسل تقلبی در بازار زیاد است ابراز کرد: فقط 60 کیلوگرم عسل تقلبی در نمایشگاه عرضه کالا شهرستان به مناسب دهه فجر جمع آوری شده است و بیش از یک تن عسل تقلبی را از سطح فروشگاه‌های سطح شهر جمع آوری کرده‌ایم و لازم است مردم فقط از زنبور داران مطمئن که بر روی شیشه عسل خود مشخصات کامل نوشته‌اند خریداری کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشتارگاه دام و طیور نیشابور اظهار کرد: تاکنون 7 هزار و 975 مورد دام سنگین که معادل هزار و 895 تن است در کشتارگاه ذبح و شده است که ار این تعداد 115 مورد لاشه به وزن 23 تن غیرقابل مصرف بوده است که تبدیل به پودر شده است و 110 هزار و 822 مورد دام سبک که وزن آن معادل 2 هزار و 691 تن بوده است در کشتارگاه نیشابور ذبح شده است و تاکنون 17 هزار جگر و ریه انگلی در کشتارگاه کشف شده است.

سلیمانی گفت: در نیشابور روزانه 500 تن شیر خام تولید می‌شود که علاوه بر تأمین کارخانه‌های مواد لبنی در این شهرستان، 29 هزار و 375 تن با مجوز دامپزشکی به خارج از استان و مشهد صادر شده است.