سه‌شنبه 17 مهر 1403

یک دستاورد جالب که به رشد گیاهان گلخانه‌ای کمک می‌کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
یک دستاورد جالب که به رشد گیاهان گلخانه‌ای کمک می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات ساختمان و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از دستاورد جدید یک شرکت دانش‌بنیان با عنوان «پنل کنترلی پلنتا» رونمایی شد.

این دستگاه در بهبود شرایط گیاهان گلخانه عملکرد دوگانه ای دارد. به صورتی که نه تنها با افزایش غلظت CO2 موجود در محیط گلخانه موجب رشد کمی و کیفی محصولات خواهد شد، بلکه جهت تامین گرمای گلخانه در فصول سرد سال، نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

از مهمترین ویژگی های دستگاه می توان به افزایش فتوسنتز و در نتیجه افزایش رشد گیاهان و همچنین کاهش انتشار آلاینده کربن دی اکسید به محیط زیست با استفاده بهینه از آن در جهت تامین منبع انرژی مورد نیاز رشد گیاهان، اشاره کرد.

گیاهان طی فرآیند فتوسنتز، آب و کربن دی اکسید موجود در محیط را به کمک نور خورشید به گلوکز و اکسیژن تبدیل می کنند؛ سپس از گلوکز تولیدشده به عنوان منبع تامین انرژی جهت رشد استفاده می نمایند. میزان کربن دی اکسید موجود در هوای محیط در حدود 400ppm است.

هر محصول در حال رشد در گلخانه ای کاملا پوشیده و با تهویه کم یا بدون تهویه می تواند سطح CO2 را در طول روز به 200ppm کاهش دهد که تاثیر منفی قابل توجهی بر محصولات خواهد داشت. افزایش غلظت کربن دی اکسید تا مقدار بهینه باعث افزایش نرخ رشد گیاهان می شود که این مقدار متناسب با نوع گیاهان در گلخانه تغییر خواهد کرد.

همچنین دستگاه پلنتا، منبع غنی از دی اکسید کربن موجود در محصولات احتراق مجموع بویلر و کندانسور را دریافت کرده و پس از ترکیب این توده با هوا و انجام فرایندهای رقیق سازی و سنجش آلایندگی، آن را به سمت گلخانه ارسال می کند.

با توجه به تفاوت ها در ابعاد گلخانه ها و نامعین بودن مسیرهای تزریق از موتورخانه تا گلخانه، سیستم های تزریق دی اکسید کربن، تنها وظیفه تامین توده رقیق با دما و آلایندگی مناسب را در خروجی خود داشته و انتقال توده حاوی دی اکسید کربن برای مسیرهای بالاتر، خارج از حدود این دستگاه است.

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانش بنیان

گلخانه گلخانه پیشرفته سیستم پایش گلخانه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
یک دستاورد جالب که به رشد گیاهان گلخانه‌ای کمک می‌کند 2