دوشنبه 11 تیر 1403

‌پایش لحظه‌ای سکوهای مجازی برای مقابله با عرضه کالای قاچاق

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
‌پایش لحظه‌ای سکوهای مجازی برای مقابله با عرضه کالای قاچاق

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا گفت: تداوم پایش سکوهای مجازی و تشدید مقابله با عرضه کالای قاچاق از این بستر در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وحید خدرویسی در دومین نشست مشترک دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با برخی از گردانندگان سکوهای مجازی ضمن تبیین اهمیت پیشگیری و مقابله با عرضه کالا و ارز قاچاق و غیرمجاز در فضای مجازی بیان داشت: کسب و کارهای اینترنتی از سال‌ها پیش در حال توسعه روزافزون بوده و ایجاد بسترهای قانونی برای پیشگیری از بروز تخلفات و مفاسد از جمله مبادلات کالا و ارز قاچاق در فضای مجازی کماکان نیازمند پیگیری، ابتکار عمل و اجرای اقدامات تکمیلی از سوی بخش دولتی با همکاری کامل بخش خصوصی است.

خدرویسی با بیان مواضع ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مقررات حاکم بر این موضوع، از همکاری و تعامل گردانندگان برخی از سکوها در پاکسازی و حذف کالای قاچاق از لیست کالاهای قابل‌عرضه خود قدردانی کرد و بر تداوم پایش سکوها و تشدید مقابله با عرضه کالای قاچاق از این بستر تاکید کرد. مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق با تأکید بر این نکته که هدف ما هیچگاه مانع‌تراشی و ایجاد اختلال در مسیر کسب و کارها نبوده اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره حامی تولید و تجارت قانونی بوده؛ لیکن با تخلفات عمدی وفق قوانین و مقررات رفتار خواهد شد و در این مسیر لازم است فعالان اقتصادی نیز به مسئولیت حرفه‌ای و قانونی خود عمل کنند.

دهقانی‌نیا، مدیرکل دفتر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست بر لزوم پایش مستمر سکوهای مجازی توسط گردانندگان آن‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در فرایند پایش از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد. وی تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قبال پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز مسئولیت قانونی داشته و اهمال احتمالی سکوها در عدم پیشگیری از عرضه کالا و ارز قاچاق، مسئولیت ستاد را سنگین می‌کند. در این نشست نمایندگان سکوهای مجازی با ارائه گزارش اقدامات خود در پاکسازی این بستر از کالای قاچاق و بیان اینکه جایگزینی کالاهای تولید داخل با کالاهای قاچاق در دستور کار قرار دارد، بر تبعیت از قوانین و مقررات و همکاری با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پیشگیری و مقابله با قاچاق تأکید کردند. همچنین در این نشست علاوه بر بررسی برخی مسایل و ابهامات موجود در حوزه قوانین و مقررات تجاری و حوزه کسب‌وکار، برگزاری نشست‌های مشترک آتی با گردانندگان سکوهایی که به وظایف قانونی و حرفه‌ای خود عمل می‌کنند مورد تأکید قرار گرفت.

در این نشست مقرر شد سکوهای مجازی ضمن بازنگری و پالایش مجدد سکوها از کالا و ارز غیرمجاز و قاچاق، گزارش اقدامات و نتایج حاصله را ظرف مدت دو هفته به دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ارسال نمایند. نشست مشترک دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با برخی از گردانندگان سکوهای مجازی با هدف بررسی میزان تحقق مصوبات جلسه قبل در خصوص پاکسازی فضای مجازی از مبادلات ارز و کالاهای قاچاق و غیرمجاز در محل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد. نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات، اتاق اصناف ایران، رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز در این جلسه حضور داشتند.