یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

10 برابر شدن گیشه نوروز 1403 به نسبت نوروز سال گذشته

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
10 برابر شدن گیشه نوروز 1403 به نسبت نوروز سال گذشته

پس از ثبت دو رکوردشکنی فروش روز نخست «تمساح خونی» و سپس افتتاحیه این فیلم، حالا غافل‌گیری دیگری برای اکران 1403 به ثبت رسیده است.

پس از ثبت دو رکوردشکنی فروش روز نخست «تمساح خونی» و سپس افتتاحیه این فیلم، حالا غافل‌گیری دیگری برای اکران 1403 به ثبت رسیده و آن، 10 برابری شدن گیشه به نسبت مدت‌زمان مشابه سال گذشته است.

اکران 1403، نیامده، رکورد زد. درحالی‌که برخی از فعالان سینما بر این عقیده هستند که رکوردشکنی‌های سینما در سال 1402، تصادفی بوده و نمی‌تواند به یک روال مداوم تبدیل شود، اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که اکران امسال، می‌تواند به‌مراتب چابک‌تر و هوشمندانه‌تر از اکران سال گذشته عمل کند.

نخستین نشانه چنین وضعیتی را می‌توان در بسته نوروزی امسال مشاهده کرد که فیلم‌های خوبی در نظر گرفته شده‌اند. هرچند که باید وزن اصلی را بر روی اکران عیدفطر گذاشت، اما این اکران نوروز نیز قابلیت‌های بسیاری برای یک حضور غافلگیرانه دارد.

نخستین رکوردی که برای سینمای 1403 محقق شد، فروش افتتاحیه فیلم تمساح خونی بود. فیلم جواد عزتی در روز نخست نمایش خود، یک رکوردشکنی خوب را تجربه کرد و موفق شد تا با جذب 18 هزار و 200 مخاطب، رکورد 2 ساله تعداد مخاطب در روز نخست نمایش یک فیلم را از آن خود کرده و یک میلیارد و 50 میلیون تومان بفروشد.

رکوردشکنی دوم اکران امسال نیز به افتتاحیه تمساح خونی تعلق داشت. این فیلم موفق شد تا در سه روز نخست نمایش خود، بیش از 110 هزار نفر را به سینما‌ها بکشاند. تمساح خونی در افتتاحیه خود 110 هزار و 200 مخاطب داشت و با نمایش در 2192 سانس، 7 میلیارد و 500 میلیون تومان را به گیشه واریز کرد.

رشد 7 برابری مخاطب و 10 برابری گیشه

غافلگیری سوم، اما شیرین‌تر است. اکران 1403 موفق شد تا از زمان رونمایی تا لحظه سال تحویل، 10 برابر گیشه سال گذشته فروش داشته باشد. بنا بر این گزارش، فیلم‌های اکران امسال موفق شدند تا آخرین روز سال گذشته، 24 میلیارد و 850 میلیون تومان فروش داشته باشند حال آن‌که این رقم برای اکران نوروزی سال گذشته، 2 میلیارد و 460 میلیون تومان بود. طی روز‌های پایانی سال 1401، سینما‌ها پذیرای 64 هزار مخاطب بودند، اما تعداد مخاطبان اکران نوروز 1403 طی 14 روز انتهایی اسفند، به 440 هزار نفر رسید.

اکران 1403 موفق شد تا آخرین روز سال گذشته، 24 میلیارد و 850 میلیون تومان فروش داشته باشند حال آن‌که این رقم برای اکران نوروزی سال گذشته، 2 میلیارد و 460 میلیون تومان بودالبته نیاز به توضیح است که 4 فیلم اکران نوروزی سال گذشته از 24 اسفند به روی پرده رفتند، اما تمساح خونی، از 16 اسفند 1402 نمایش داده شد. 4 فیلم دیگر از 23 اسفند، بی‌بدن از بیست‌وچهارم و آسمان غرب هم تقریبا به اکران پیش از عید نرسید.

ذکر این نکته نیز ضروری است که اکران نوروزی سال گذشته در شرایطی از 24 اسفند 1401 آغاز شد که شرایط نرمال بود حال آن‌که فیلم‌های اکران نوروزی امسال به استثنای تمساح خونی، همگی با آغاز ماه رمضان به روی پرده رفتند؛ بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که دو اکران نوروزی با وجود شرایط نسبتا متفاوتی داشتند، تقریبا می‌توانند مورد مقایسه قرار بگیرند. بهترین عملکرد گیشه نوروز 1401 تا پیش از آغاز سال جدید را کمدی فسیل داشت که طی 6 روز نمایش، 53 هزار نفر را به سینما کشاند و 2 میلیارد تومان نیز فروخت. حال آن‌که بهترین عملکرد اکران امسال تا پیش از آغاز سال نو، متعلق به کمدی تمساح خونی است که طی 14 روز، 381 هزار مخاطب داشت و توانست 21 میلیارد و 600 میلیون تومان بفروشد.

آیا مخاطبان امسال به 33 میلیون نفر سال 79 می‌رسد؟

این اتفاق، نوید بسیارخوبی برای اکران 1403 است که یک افتتاحیه پررونق را شاهد بوده است. حال آن‌که برخی معتقد بودند نوروز امسال به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان و قرار گرفتن لیالی قدر در روز‌های پایانی تعطیلات نوروزی، می‌تواند منجر به رکود مخاطب شود، اما این اتفاق نه‌تن‌ها تا امروز محقق نشده بلکه آمار‌ها از صعود میزان مخاطب و فروش بیشتر طی نخستین روز سال حکایت می‌کنند.

فسیل در نخستین روز سال گذشته که با ماه رمضان تلاقی نداشت، 15 هزار مخاطب داشت و 800 میلیون تومان فروخت حال آن‌که «تمساح خونی» در روز اول فروردین که نهمین روز ماه مبارک رمضان بود، با جذب حدود 27 هزار مخاطب، به فروش 2 میلیارد تومانی رسیدفسیل در نخستین روز سال گذشته که با ماه رمضان تلاقی نداشت، 15 هزار مخاطب داشت و 800 میلیون تومان فروخت حال آن‌که تمساح خونی در روز اول فروردین که نهمین روز ماه مبارک رمضان بود، با جذب حدود 27 هزار مخاطب، به فروش 2 میلیارد تومانی رسید؛ بنابراین از هر زاویه‌ای که به اکران نوروزی امسال نگاه کنیم می‌بینیم که رشد قابل‌توجهی محقق شده است و این عملکرد برای اکرانی که شاید حساب چندانی روی آن باز نمی‌شد، بسیار ارزنده به حساب می‌آید.

با توجه به تصاعدی شدن روند استقبال از آثار نوروزی طی روز‌های آینده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی که برای اکران عیدفطر در نظر گرفته شده، می‌توان با قطعیت اعلام کرد که گیشه بهاری سینما‌های کشور، یک رکوردشکنی خوب را به‌نسبت بهار پربار سال گذشته شاهد خواهد بود. در گام بعدی اگر برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای برای اکران بعد از تعطیلات خرداد و متعاقبا ماه‌های محرم و صفر در نظر گرفته شود می‌توان با امیدواری بالایی اعلام کرد که گیشه امسال با استقبال بیش از 30 میلیونی مخاطب، می‌تواند به مرز 2000 میلیارد تومان برسد. هرچند که رکوردشکنی مخاطب 33 میلیونی که متعلق به سال 79 است نیز چندان دور از دسترس نیست و با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه، قابل تحقق خواهد بود.

فعلا و طی حدود دوهفته‌ای که از آغاز اکران 1403 می‌گذرد، این 3 غافل‌گیری توانسته روح امید را در کالبد سینمای ایران بدمد و فعالان سینما و دلسوزان این هنر را امیدوار نگاه دارد که قرار است اتفاق‌های خوبی در اکران امسال سینما‌ها رخ دهد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر