پنج‌شنبه 19 مهر 1403

100 نیروگاه مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
100 نیروگاه مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند

یک مقام مسئول در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با افزایش عرضه و تقاضا بازار مناسبی را در تابلو برق سبز شاهد خواهیم بود.

سید مهدی حسینی مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص وضعیت تابلو برق سبز در بورس انرژی گفت: تابلو برق سبز از خرداد ماه 1402 راه اندازی شد و در حال حاضر حدود 100 نیروگاه مجاز به عرضه در این تابلو هستند. از ابتدای راه اندازی تابلو تاکنون بالغ بر 670 میلیارد تومان ارزش مبادلات بوده که منجر به تبادل حدود 280 میلیون کیلووات ساعت انرژی شده است.

وی ضمن اشاره به لزوم تعمیق بازار با تقویت بخش عرضه و تقاضا در تابلو برق سبز گفت: در سال آتی در بخش تقاضای برق تجدیدپذیر از سوی صنایع با توجه به دو برابر شدن سهم صنایع مشمول، با رشد 100 درصدی تقاضا مواجه خواهیم بود. مهمترین موضوع در افزایش سطح تقاضا افزایش الزام قانونی صنایع مطابق ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در سال آتی به میزان 2 درصد از برق مصرفی است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از 240 واحد صنعتی در کشور از متقاضیان عرضه و مبادله برق در تابلوی سبز بورس انرژی و فعالان بازار در این حوزه بوده اند.

او با اشاره با اینکه هم اکنون و از آغاز اسفند صنایع می توانند سهم 2 درصدی را از طریق تابلوی برق سبز تامین کنند گفت: در صورت عدم انجام تکلیف قانونی اشاره شده در قانون توسط مشمولین صنعتی از طریق تابلوی برق سبز و یا احداث نیروگاه، صنایع یاد شده ملزم به پرداخت تعرفه برق تجدیدپذیر بر مبنای میانگین صورتحساب دو ماهه سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر هستند که متوسط شش ماهه این نرخ در حال حاضر برابر 30443 ریال است. موضوع بعدی که می‌تواند در تنوع و توسعه عرضه و تبادل برق تجدید پذیر در تابلوی برق سبز موثر باشد، تامین 5 درصدی برق دستگاه‌های دولتی از طریق تابلو سبز و انرژی های تجدیدپذیر در سال 1403 است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به عملکرد موفق تابلو در 10 ماه گذشته افزود: حداکثر نرخ معاملات صورت گرفته ذیل تابلو در این مدت برابر 3800 تومان بوده که پیش بینی می‌شود این مقدار به دلیل وجود معافیت از برنامه های مدیریت مصرف وزارت نیرو برای صنایع مشمولی که تمام برق خود را از طریق تابلو برق سبز تامین کنند، قطعا با رشد مناسبی مواجه خواهد شد.

حسینی در خصوص نیروگاه‌هایی که مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند گفت: به دلیل ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا، تمام نیروگاه‌هایی که از سال 1398 وارد مدار بهره برداری شده اند مجاز هستند کل برق تولیدی خود را در تابلو به فروش برسانند. در حال حاضرحدود 350 مگاوات بر اساس الگوی جدید قراردادی تابلو سبز درخواست سرمایه گذاری وجود دارد که پروانه احداث آن‌ها صادر شده و پیش بینی می شود با استقبال صنایع از خرید در تابلو برق سبز، بازار مناسب عرضه و تبادل برق ذیل تابلو را در تابستان سال آینده شاهد باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی